Fräsch favoritfrukost

04 juli 2015
jordg_skane15

”En om dagen” för oss i Skåne har inneburit en låda jordgubbar. Minst. Om det är något vi unnar oss under semestern är det god mat och här finns både färsk fisk, ägg, grönsaker, fina bär och juice från gårdarna runtomkring, Buhres Fiskaffär och Kiviks Musteri. Nu börjar jordgubbarna i rabatten här vid huset mogna också, typiskt lagom tills vi ska åka hem till stan, men där får vi fortsätta med bär från torget tills vi kommer till de ännu mer välsmakande Jämtgubbarna.

fruktfat_jonna

frukost_skane15

Jag äter med alla sinnen och vill gärna få in både näring, mättnad och lyx. Frukostarna, eller mer brunch då vi ofta äter först runt kl 11, är bland det bästa. Då dukar vi upp med frukt, bär, äggröra med smält ost, juice, flingor, bröd, yoghurt, kvarg och kaffe. Ofta har frukostarna sett lika dana ut medan övriga måltider varierats. Vet inte varför det är så, men det är lika dant i vardagen och ingen tröttnar.

frukostmums

Jag kompletterar även med min mumsiga specialare dagar efter morgonträningen: Chiapudding av ca 2 msk chiafrön, 1 dl Whey-100 vanilj och 1 dl vatten som blandats och stått över natten. Till detta en klick Lindahls Rabarber/Jordgubb-kvarg, jordgubbar, frön, nötter, en smet av ca 0,5 dl Gourmet-Pro Choklad, 1 tsk kokosolja + 0,5 dl vatten som rörts ihop och toppas med 1 msk jordnötssmör.

God morgon!

Film om löpning efter graviditet

03 juli 2015
gagging_skane

Eftersom alla kroppar och graviditeter ser olika ut är det svårt att ge exakta riktlinjer över hur man ska löpträna under och efter en graviditet. Vissa kan springa ända fram till förlossningen utan problem, andra tvingas ta en paus från löpningen efter bara några veckor. Även efter graviditeten återhämtar sig våra kroppar olika snabbt, därför är det viktigaste alltid att lyssna på kroppen och komma igång successivt.

I filmen ger jag några tips för att komma igång varsamt med gågging, ett mellanting mellan gång och jogging. Dessa kan användas efter en graviditet eller bukoperation där magmusklernas funktion delvis kopplas bort. Därför är det bra att börja med att återfå kontakt med knip- och coremuskler innan man ens påbörjar att löpträna där bäcken och bål belastas mycket. Gågging passar även dig som aldrig sprungit förut eller haft något annat längre uppehåll för att komma igång på ett skonsamt sätt där kroppens muskler och leder successivt hinner anpassa sig.

Trevlig löpträning!

Här hittar du filmklippet på YouTube och här mer om gravidträning.

En dag på stranden -premiär 2015

02 juli 2015
beachvila

Under hela min barndom, när vi fortfarande bodde i Skåne och under sommarloven hos mormor och morfar, åkte vi till havet alla fina dagar. Oftast en strand som låg nära Degeberga, som Olseröd eller Rigeleje, men även till Sandhammaren där jag var med familjen igår. En fantastiskt vacker strand med finkornig vit sand. Fortfarande för kallt i vattnet för att locka till bad, men barnen tyckte ändå det var roligt att springa ut och in i det och bygga sandslott. Själv var lycklig bara av att få höra ljudet av vågorna och känna den varma sanden.

Det blev en härlig dag med flera premiärer för 2015.

junior_solspray

Av att hela kroppen behövde smörjas in med solskyddskräm. Barnen gillar att hjälpa till och spraya med Nive-produkterna jag fått hem att testa.

merrell_strand

Av mina nya Merrell Terran Lattice-sandaler. Skönaste sandalerna jag ägt med mjuk fotbädd, praktisk knäppning av remmarna och bra grepp. De åkte dock snabbt av eftersom jag längtat så efter sand mellan tårna. Ännu skönare.

barnen_beach15

Av att känna på saltvatten.

bjornborg_beach15

Av min tennisklänning jag fått av Björn Borg, nu förvandlad till strandklänning. Gårdagens barbenta nr 1 som snabbt byttes ut mot..

strand_jonna

 

vila_jonas

Baddräkt! Jonna har använt sin ett par gånger, men för mig var det premiär i min bronsfärgade från Esprit.

Och för ”nya” magen på stranden. Jag blir själv förvånad varje gång jag ser på den. Kvinnligt rund under naveln, lite löst skinn och långt ifrån några rutor, men ingen gravidlook längre när jag slappnar av. Efter 4 år som ”skengravid” är jag så nöjd och glad att jag fått magen opererad. Inte så att jag vill uppmuntra till att man ska ”operera sig lycklig” för lyckan sitter betydligt djupare än så, men påverkar det livet till den grad att det blir en daglig kamp mot att kunna göra det man vill och smärta, fysisk eller psykisk, kan det vara värt. Som tbt kan jag konstatera att jag var lika lycklig innan operationen, men nu känner jag mig mer hel. Mer som jag.

Nu väntar jag bara på det viktigaste av allt – att kunna använda musklerna fullt ut, något som jag kan mer och mer för varje vecka.

Follow on Bloglovin