Detaljer som gör skillnad

h_lyftfram

Det är lätt att tänka att ”bara vi kommer iväg på den där drömresan, bara jag får tag i det där grymma träningsupplägget, bara jag köper det där snygga linnet…”, men många gånger är det de små detaljerna som gör hela upplevelsen. Som ger resultat i längden, piffar till stilen och sätter guldkant på vardagen. Att inte alltid sträva efter ”mer” utan se till det lilla som gör den stora skillnaden. Låter kanske flummigt, men det var tankar som for runt i skallen på mig vid morgonens träningspass.

detaljer

Dagens detaljer:

  • Greppet i övningarna. Att verkligen grunda händer och stampa ner fötterna i golvet, att krama om stången eller handtagen på hantlar etc. HÅRT gör stor skillnad i hur mycket du orkar. Dina händer och fötter är stora känslosensorer som leder kraft. Prova!
  • Sömnen. Jag har börjat använda appen Sleep Cycle som för ett teknikfreak som mig gör det roligare att komma i säng. Appen registrerar mitt rörelsemönster när jag sover, hur länge och med vilken kvalité. Den här natten var riktigt bra även om jag inte sov så många timmar. Kvalité före kvantitet!
  • Träningskläderna. Den lilla slitsen på löpkjolen från Björn Borg ger rörelsefrihet och hot pantsen under gör det möjligt att köra bänkpress…  Och strumporna från Gococo – små rosa blommor och leopardmönster.
  • Mammalivet. Redan efter två dagar utan våra minsta huliganer har jag fått insikt över hur enkelt allt kommer bli när barnen blir äldre. Visst – det blir en annan typ av konflikter, hormoner, läxor och tjat, men de klär på sig själva, går på toa själva, och badar med kompisarna. Detaljer som gör föräldrarskapet lite lättare.

Igår kväll var Hugo och Hampus sugna på Slush (?!) och vanligtvis skulle jag lägga tvillingarna den tiden men nu – så enkelt att ta cyklarna ut i ljumma sommarkvällen ner till 7-11. Ingen stor grej men jag märkte hur mycket killarna uppskattade utflykten. Men det finns inget sötare eller charmigare än två 3-åringar så jag ska ta med mig insikten om det ”enklare livet som väntar”, coola ner och njuta av åren de är små. Nu längtar jag efter mina små bebisar men ska ta tillvara på dagarna med mina stora ♥

Carvings -gamla & nya

klanning_kokRamlösa Kiwi – en ny favorit i min kyl. 

Under semestern är det skönt att släppa på rutinerna. Vardagarna innehåller ju redan så mycket planering och struktur för många att det kan vara nyttigt för hjärnan att slappna av och ta dagarna som de kommer ibland. Det behöver inte betyda att maten blir mer ohälsosam när du är ledig (även om jag inte tycker det behöver vara någon stor sak några veckor per år), men inte lika inrutad för att ”det går snabbast”. Sen känns det bra att komma tillbaka och återgå till det gamla vanliga som plötsligt känns som nytt och som du hunnit längta lite efter.

Själv har jag ju testat många olika sätt att äta på som gett insikt och kunskap om vad som passar mig bäst – både för att må bra fysiskt och mentalt. Det är nog det bästa du kan göra – att prova dig fram istället för att gå efter den ”trendigaste dieten”. Jag mår som bäst av energität mat som ger ork och näring utan att göra magen orolig eller kroppen svullen. Mycket fett och protein + fiberrika grönsaker, men även chokladtårta, en korvbit (ja tänk vad jag lärt mig ;), en burk Cola och annan ”icke-superfood” ibland bara för att det är gott. ”Allt men inte alltid” i en balans som passar mig!

kaffe_chokl

Tillbaka i stan plockar jag fram gamla och nya favoriter ur skafferiet. En ny är koffeinfritt kaffe. Genialiskt för oss som gillar kaffe men inte vill studsa runt som en Duracell-kanin dygnet runt. Mitt senaste experiment är att spä ut morgonkaffet och ta hälften med, hälften utan koffein så att jag kan dricka massor. Mums till en chokladbit – dygnet runt!

kokosf_notsm

Kokosfett och mandelsmör är två saker jag använt mycket de senaste åren och en ny förälskelse är jordnötsmör med crunch. Jag har testat tidigare men inte gillat det märkligt nog, men visst är det så att smaken mognar med åren? Nu kan jag äta det direkt ur burken men det är även gott t.ex. på chiagröten, i en smoothie, på kesella, att dippa frukt och grönsaker i eller varför inte till vaniljglass?

shake_mushi

En gammal och stående favorit – Shake Mushi. Denna gudomlig rätt som jag bara hittat på sushirestaurangen Itamae på Odenplan och inte kan få nog av. Ångkokt lax, sushiris och den fantastiska såsen – ponzu mayo som gör hela rätten. Det fick bli första middagen efter att vi kommit hem.

hamb_halloumi

Något vi grillat i mängder under sommaren är hamburgare och halloumi. Halloumi har jag alltid gillat men en ny cavring är grillade biffar med hamburgerost. Det festade jag och grabbarna på igår. Mannens nya grill ger perfekt snygg yta på osten och kommer bli välanvänd. Året om.

Träningsmodet hösten 2014

rohn_aw14

Ett av mina kom-igång-tips var att köpa nya träningskläder som du känner dig snygg i och gärna visar upp. Under våren har jag gått på ett flertal pressvisningar och tittat på vad som kommer till butikerna nu i höst, och för ett par dagar sen fick jag ett mail om att Röhnisch aw-kollektion nu finns att beställa. Ovan ser du några av mina personliga favoriter ur kollektionen – speciellt tightsen med hög midja och trädmönster. Röhnisch är dessutom min och Millas nya huvudsponsor av nästa Get Out to Workout. Mer info kommer!

Nedan ser du en återblick från några av de andra märkena jag kikade på i våras:

reebok_aw14Reebok bjuder på en explosion av mönster, metallic och färg, men även mjuka och lugna myskläder.

casall_aw14Casall satsar som vanligt på snygga ryggar och i övrigt sexigt ormskinnsmönstrade tights varvat med klara färger och sköna oversize plagg.

dom_aw14 dom_aw14_2Drop Of Mindfulness blandar färgstark melering på sina populära Bow-tights och Spaghetti Dog-linnen med grå toner och neon.

ua_aw14Under Armour kommer med mörkare och höstligt snygga färgkombinationer. Stilrent men ändå fina detaljer av insprängt mönster.

soc_monster soc_skorSoc satsar på mönster och färg – både på tights och skor.

hm_aw14HM har allt från mönster till avskalade höstfärger. Billigare plagg för dig som vill förnya garderoben ofta.

Ut och shoppa!

Solkysst rygg

outf_sommar14

Tänk vad lite sol kan göra för humöret, energin och för att känna sig fräsch. Enligt Vetenskap & Hälsa har solande fler positiva än negativa effekter på hälsan, något jag tycker märks omedelbart strålarna träffar mig. Den har en avstressande påverkan, något som tillsammans med D-vitaminerna även bidrar till bättre återhämtning. Efter sommarens vackra väder känner jag mig utvilad och ivrig att komma igång med höstens projekt, och även i gymmet har de avslappnade semesterdagarna gett effekt. Musklerna är fulla av sun power!

rygg_sommar14Det var roligt att vara tillbaka på gymmet i morse. Att köra gamla favoriter för ryggen blandat med det jag gillar från sommaträningen utomhus, som armhävningar och olika plankor.

Dagens ryggträning:

  • Stående rodd med fri stång och smal fattning underifrån - Breda chins, 4 superset
  • Räckhäv med bred fattning - Smala chins, 3 superset
  • Stående baksida axlar i kabelcross – Tricepsarmhävningar, 3 superset
  • Axelrotation utåt – 3 set per sida
  • Ryggresningar – Plankan med sidorotation, 3 superset

Alla övningar med 15 reps/set eftersom jag just nu kör en ”lätt” stryketräningsperiod innan jag ökar vikterna och minskar antalet repetitioner.

cerise_gulÄven huden får en vacker lyster och musklernas konturer att träda fram. Ljusa pasteller och starka färger är så snygga som på mörkhyade människor eller solbrun hud tycker jag. Dagens outfit med solgult + cerise gick inte att matcha bättre: Linne – Drop of Mindfulness, shorts – Under Armour, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

20140730-190853-68933474.jpgP.S. Men även om solen har övervägande bra hälso- och skönhetseffekter gäller det att ha respekt för den. Hudcancer är den vanligaste cancerformen i Sverige så var noga med solskydd. Vi har använt en smidigt spray och skum från ACO i sommar som tål både svett och vatten. D.S.

Kom-igång-tips hösten 2014

bil_glasog

Hemma igen efter några veckor på vift blir det automatiskt så att vi blickar framåt. I bilen pratade vi om hösten och jag gjorde upp inre to-do-listor över allt från att vattna blommorna på en gång vi kom hem till vilka möten jag ska boka. Sommaren är långt ifrån slut – för många börjar semestern nu, men annars är hösten den tid då de flesta av oss sätter upp nya mål med det mesta.

vagSpeciellt efter dessa underbara veckor är det lätt att se positivt och våga satsa. Vi är ju inte i behov av att spara pengar till en solresa på en gång..

Förra veckan svarade jag på frågor om att komma igång med träningen efter sommaren till tidningen Sofies Mode. Numret kommer i september men tills dess får du 11 tips nedan. Även om semestern pågår för fullt kan det ju vara skönt med en lista att gå efter när det är dags.

  1. Gör en research över ditt intresseområde. Vad ska du träna? Utomhus eller på gym? Var? Kolla upp olika gym om du inte redan har ett träningskort eller fråga andra. Webben och sociala medier är kanonbra informationskanaler.
  2. Avsätt träningstid som INTE går att ändra (ha det som mål i alla fall) precis som du gör för att se det där TV-programmet. Planera in runt 2 gånger i veckan (d.v.s. inte för många så att det känns stressande) i kalendern och värdera lika högt som jobbmöten.
  3. Vet du inte säkert vad du vill träna eller har ett speciellt mål – testa olika saker för att få upp träningssuget och tills du hittat något du tycker om. Ofta kommer det nya gruppträningsklasser till hösten och kanske är det något för dig. Eller byt träningsform helt. Börja springa istället för spinning. Gör det du tycker är kul så är det lättare att hålla i.
  4. Planera och sätt upp mål. Behöver inte vara en tuff tävling – att ”må bra” räcker. Även den formen av träning kräver planering. Jag har skrivit mer om mål här och här.
  5. Boka upp en tid med en instruktör/PT på gymmet första dagen. Berätta för honom/henne om dina mål och du får ett program och slipper ”hatta runt” utan att veta hur du ska göra. Jag finns tillgänglig i den här fina lilla privata lokalen på Östermalm där du enbart betalar för PT-träningen (850 kr/h), får en handduk, hygienartiklar och möjlighet att få dina träningskläder tvättade. Intresserad? Kontakta mig på trendotraning@gmail.com
  6. Eller kontakta en kompis redan idag, sätt upp gemensamma mål och synka era kalendrar för att träna ihop under hösten.
  7. Du som inte har gymkort men ändå vill ha hjälp – boka PT-online. Även där kan jag hjälpa dig och om inget paket passar dig – maila mig så fixar jag ett!
  8. Ladda ner en rolig app (20 tips) att registrera din träning med.
  9. Boka ett inspirerande konvent, t.ex. Hälso- och träningsweekend Sälen 10-12 oktober (under hotell-paket-träning) där jag kommer leda löpning och yoga, ett nytt träningsevent för hela familjen ute på Wenngarn i slutet av september som jag är med och arrangerar (mer info kommer), en vän tipsar om att Crossfit Norrtälje anordnar 6 veckor av utmanade och rolig utomhusträning, jag och Milla kommer arrangera fler Get Out to Workout och senare i höst har du Be Your Best Convention 8 november.
  10. Köp nya träningskläder som du känner dig snygg i. Och snygga kläder måste såklart användas! :)
  11. Känns det fortfarande motigt? Läs mina 11 motivationstips och tvinga dig själv att träna de första veckorna – det tar ett tag innan du kommer in i en ny vana, men så länge det är ett självvalt beslut att komma igång lovar jag att du snart kommer älska den. Ja, för träning ger verkligen lyckoendorfiner som sen är svåra att leva utan.

hh_bilMina egna höstplaner berör mer jobb, ev. studier och familjeliv än träning som är en självklar del i mitt liv för att må bra. Det gick ovanligt lätt att resa hem igår. Ingen som kräket ner sig, inget bråk, inga protester efter varje liten bensträckare för att vi måste åka vidare. Men ändå. Familjen är inte komplett och jag saknar redan våra två bustroll. Samtidigt är det bra för Hugo och Hampus att få all uppmärksamhet. 3-åringar är fantastiskt charmiga men också krävande, stör storbarnens lekar och testar gränser. En veckas längtan och möjlighet att göra saker som passar en 7- och 9-åring blir perfekt efter en lång sommar ihop.

Ben 4 x 4 i kalldelen

jorm_enbensboj

Du vaknar upp av ett skarpt sken genom rullgardinen, knallar – skrämmande likt atombomber (borde låta så) och hällregn på taket. Stängt utomhusgym, men då får det helt enkelt flytta in istället. Lite halvt i alla fall. Pappa har ett stort garage i två delar – en isolerad och en med jordgolv, den s.k. ”kalldelen”. Där körde jag ett benpass i går morse som bestod av 4 övningar med 4 set á 15 repetitioner.

Först uppvärmning – en joggingtur ner och upp för Lassebacken (ca 300 m lång), sen enbensknäböj (15 reps/ben) i superset med…

jorm_ohsquat

overhead squat.

jorm_enbensutfall

Nästa superset enbensutfall med Crossbells på skuldran följt av…

jorm_kalldelen

spänsthopp! Ett enkelt, snabbt och effektivt pass att köra utomhus eller inne med enkla redskap. Eller halvute.

Sen hade det slutat regna och jag kunde hoppa ut till en sista solig dag i Jorm. Den spenderade vi nere vid sjön.

Hemfärd

jorm_jj_bat
Semestern är inte helt över än för min del, men Jonas ska starta upp en ny omgång av Eleiko PT-utbildning i Halmstad på torsdag. Därför reser Jonas, jag, Hugo och Hampus tillbaka till city idag men lämnar tvillingarna hos mormor och morfar ännu en vecka. Det är första gången jag är ifrån dem så länge, så nog hugger det i mammahjärtat men jag vet att de är älskade och blir väl omhändertagna.

jorm_junior_flytv

Och jag är tacksam att mina barn får uppleva livet på landet. Vara med och fiska, plocka bär, hacka potatis och hjälpa morfar med korna. Bra kunskap för vår 4 små Östermalmsbrats. Att veta var saker och ting kommer ifrån är inte självklart idag.

jorm_kusiner

Den här sommaren kommer jag leva på länge. Aldrig har jag badat så mycket och storkusinerna har haft daglig simskola, dykt efter föremål och byggt kojor på stranden. Betydligt lyxigare än bassängen på Kampementsbadet, men jag kan sakna det sociala med vänner som blir i stan, och till Kampan får jag, Hugo och Hampus gå till veckan om vädret fortsätter hemma i Stockholm.

Men även om jag är mätt och nöjd med livet på landet är det alltid lika jobbigt med avsked. Så jag gör det snabbt. Farväl mina hjärtan! Vi ses snart ♥

Gårdagens outfit & vikingamiddag

jorm_prickkjol

För första gången sen vi kom till Jorm sminkade jag mig lätt runt mina ögon inför kvällens middag på Korpens Öga. Det är skönt att ta semester från den delen också en stund och sen känner man sig så snygg när lite mascara och annat än shorts väl åker på.

rygg_jorm

Men det sportiga släppte jag inte helt. Den lösa t-shirten med snygg rygg med dragsko är från märket Body Language Sportswear som har mycket snygga träningskläder, men den här tyckte jag var för fin att svettas i. Passade bra till den tajta kjolen från HM.

Med så mycket att fira hade vi bokat middag på byns enda restaurang som ligger tvärs igenom skogen från föräldrarnas gård – Korpens Öga. Ett häftigt hus i vikingastil med grästak, stengolv, urhuggna trädstammar som stolar och öppen eld i mitten. Ola som driver gården med islandshäst-turer, hotell, mat och ett kapell där jag och Jonas gifte oss, är dessutom duktig på att spela gitarr och sjunga. Igår bjöds vi på live-musik och god mat.

20140728-110842-40122757.jpgSynd att jag inte tog med mig fetkameran för lokalen är mörk och bilden av oss alla (utom Mias sambo Thomas som fotade och deras lilla Hjalmar) fick ingen kanonkvalité, men det är inte ofta vi är samlade så den är ändå rolig att ha.