Annas träning Annas vardag Barn & träning välbefinnande yoga

Vardagsglamour genom skidglasögon

ans_slalom16

Årets härliga skidresa med familjen är slut för den här gången, men jag behåller skidglasögonen och dess feel-good-filter på.

Dom jag sett ett mäktigt snölandskap genom, hur barnen blivit allt säkrare i backen och hur snön rykt då jag svischat nerför fjället. Vi har haft en kanonvecka i Lindvallen med skidåkning tills liftarna stängt, vackert väder fram tills sista dagen och där vi varit tillsammans dygnet runt förutom min och Jonas längdskidåkning. Värdefull tid vi inte får lika mycket av i vardagen med jobb, skolor och allas träningar.

jonas_skid16Slalom i Lindvallen /trendotraning.seJonna Lissjanis /trendotraning.seSkidskolan var värd varenda krona. Jonna och Junior kom igång med att åka själva förra året men nu har de lärt sig att svänga, ploga och åka lift med en helt annan säkerhet. Dessutom fick jag, Jonas och storbarnen en timme om dagen att åka på i tuffare backar.

Och värdefull, lågintensiv träning i magisk miljö för mig själv.

Längdskidspår, trendotraning.se

Minnesbilder som ger glädje och kraft. Men jag är nöjd. Påfylld och tycker om att vara tillbaka i stan. Jag vänder helt enkelt på blogginlägget ”vardag vs. semesterstil” och ser på vår vardagsglamour genom mina ”positiva skidglasögon”:

Att våren är här. Gnistrande snö är underbart men Stockholm mötte oss med strålande sol, barmark, plusgrader och fågelkvitter. Kan man bli annat än glad av ett sånt välkomnande hem?

Hemma bäst. Jämfört med den pyttelilla stugan bor vi i ett lyxigt slott här på Gärdet. Vi borde byta ut våra 90 kvm oftare mot 30 kvm med kokvrå, minikylskåp, ingen diskmaskin, ett enda sovrum med två våningssängar + pjäxor, skidkläder och svettiga underställ. Jo, närhet går också att få för mycket av.

Styrketräning och yoga. Jag har inte tränat tungt på över en vecka och hela kroppen längtar efter vikterna. Skidåkning ligger på topp 4 av mina träningsformsfavoriter, men det bästa jag vet är att blanda upp den med styrketräning, löpning och yoga. Sistnämnda har jag inte heller kunnat göra i vår pyttestyga (förutom skrattyoga med barnen) och det startar jag med idag.

avslappning_yogobe

♥ Jobb. Som jag skrev på Instagram, att ”göra nytta” är också en form av njutning och jag ser fram emot fortsatt tid hos Yogobe. Det är spännande att hoppa in på ett företag, lära sig nya saker och hur de jobbar. Inte bara det, jag har fått många grymma må-bra-tips:

  • Att stå upp vid skrivbordet.
  • Lunchyoga en gång i veckan. En av Yogobe´s tjejer leder ett pass för alla som hyr kontorslokaler på Epicenter varje torsdag. Lugn yoga för stela kontorskroppar och paus från arbetsstress. Fantastisk skönt!
  • Ta sig tid för lunch tillsammans (utan datorer). Restaurangen K-Märkt i huset är grym. Fräsch, hälsosam mat man tar själv och betalar efter vikt. Dessutom har restaurangen bra miljötänk genom att ta hand om matsvinnet och köpa in råvaror efter säsong och tillgång.
  • 10 minuters vilopaus per dag, t.ex. med guidad meditation. En väl investerad stund för omstart av hjärnan, gärna med fötterna högt.

storkok_annaIgår förbereddes två plåtar kycklingfilé med sötpotatis och aubergine, köttfärsås, tacofärs och en kycklinggryta. Så smidigt att ha till våra fullmatade vardagar.

 Rutiner. Barnen mår bra av det och jag gillar också struktur. Mår bra av att lägga mig i tid på kvällarna, gå mina promenader till jobbet, att planera, packa och göra storkok. Efter en vecka i trång kokvrå känns vårt kök gigantiskt och mina gamla vanliga parradrätter blir åter igen som nya.

Hemma har vi också ett helt berg av tvätt, barn som vänt på dygnet och ett gäng obesvarade mail. Saker jag såklart också tar tag i, men genom min skidglasögon filtrerar jag ut min vardagslycka.

Once you replace negative thoughts with positive ones, you’ll start having positive results.

Ha en riktigt fin måndag!

filmklipp träningsprogram yoga

Yogafilm för skidåkare – 30 minuter

yoga_skid

Såhär på sluttampen av träningen inför Vasaloppet, inför sportlovet eller rent allmänt för oss skidåkare har jag spelat in en yogafilm med extra bra positioner för längdskidåkare.

Tyvärr har det varit lite för trångt för annat än yogasagor och barnyoga under vår skidsemester, mina ljumskar skulle må bra av en längre yogasekvens efter våra heldagar i pjäxor. Precis som för löpare är yoga ett perfekt komplement till längdskidåkning och innan vi reste testade jag detta sköna pass på Yogobe. Kanon för att sträcka ut musklerna, öka cirkulationen och därmed återhämtningen. Positioner som stärker kroppen, ökar rörligheten, uthålligheten och även tränar upp koncentrationsförmågan och det mentala fokus du har fördel av som skidåkare.

Dansaren på skidor /Anna Lissjanis

Skidåkning + yoga = sant

I skidåkning använder du hela kroppen, balanssinnet, din styrka och uthållighet. I yogan sträcker du ut och öppnar upp de områden som kräver mer rörlighet och flexibilitet för att kunna använda kroppen mer effektivt i skidåkningen, det vill säga runt axlarna, bröstet, bröstryggen samt höften. Yoga stärker också din core som behövs för kraft i skidåkningen.

Dessutom minskar yogan skaderisken. Bland skidåkare är det vanligt med problem med knän och rygg som ofta beror på att vissa muskler är korta och stela. Ligamenten tar då stryk och här kan yogan hjälpa dig att få in en stretchrutin och därmed förebygga skador.

Yogafilm för skidåkare, 30 minuterspass

Här min ”IRL copycat” av ett yogapass för skidåkare guidad av Monica Björn´s röst via Yogobe (originalfilmen hittar du här). En sekvens på knappt 30 minuter där fokus framför allt ligger på de muskelgrupper och områden som kräver mer rörlighet och flexibilitet för att bli en bättre och mer balanserad längdskidåkare.

Yoga, Anna Lissjanis

Fördelar Yoga för oss skidåkare (och icke-skidåkare)

  • Sträcker ut ut stela muskler ordentligt både innan, under och efter skidsäsongen.
  • Ger återhämtning
  • Ökar din rörlighet
  • Ger uthålligare muskler
  • Stärker upp dina svaga områden och kan förbättra din skidåkning
  • Stärker din core
  • Bättre koncentrationsförmåga
  • Ger ett ökat fokus för en bättre prestation
  • Förbättrar din andning

Fakta från Yogobe.

För dig som vill ta del av fler yogafilmen bjuder Yogobe fortfarande mina läsare på 2 veckors gratis medlemsskap, så passa på! Koden är LISSJANIS (stora eller små bokstäver spelar ingen roll) och ger 14 dagar helt gratis och utan bindningstid vid skapandet av ett nytt konto. Den här koden fungerar för dig som skapar ett konto för första gången hos YOGOBE. För frågor – maila mina kollegor Bianca och Camilla på info@yogobe.com.

Annas träning Annas vardag Barn & träning Mind Training Trendigt just nu välbefinnande yoga

Lugn distansträning & meditation

Längdskidor i Sälen /Anna Lissjanis

Trenden att träna ”korta, hårda och effektiva” pass har sina fördelar för prestationen och med en fulltecknad agenda, men lång och lugn distansträning är minst lika viktig och välgörande.

Om inte ännu mer för att bygga en slitstark grund av uthållighet, pannben och göra sig kvitt från stress. Jag har själv sällan tid eller ro att träna längre pass än en timme under vardagarna och lyxar därför extra mycket med lågintensiv distansträning när vi är på semester. Att lugnt glida runt i soluppgången med djupa andetag, i monotona rörelser och hinna reflektera – glidometer efter glidomenter på nydragna manchesterspår. Fyllas av frisk fjälluft, grandoft, kraft och samtidigt ett mentalt lugn du automatiskt får i en vidunderlig natur som denna. Likt dunderhonung för själen och tankarna.

langdskidor_salen16

Under veckan har jag successivt ökat distans på min längdskidåkning, som längst 18 km. De första turerna otåliga, speciellt eftersom jag råkat radera Spotify-appen och därför inte kunnat lyssna på musik. Tystnad så när som på stavtagen i den packade snön, vinden. skidornas glid mot snön och mina egna andetag. Kanske var det en högre makt som ville ha det så? Som såg mitt behov av lugn och meditation?

Meditation är att finna lugnet inom sig.

Att få en känsla av att landa i sig själv och att hitta mitten. Att inte reagera på något och att inte låta sinnet fara iväg utan bara observera det som sker, t.ex. genom att lyssna på ett ljud i taget runt omkring sig utan att lägga någon värdering kring det. Du måste alltså inte sitta med korslagda ben och ”sluta tänka” (vilket är omöjligt), men försöka fokusera på något repetitivt (som skidtag, andetag, omgivningen, kroppen) och släppa alla andra tankar så mycket det går.

yoga_barn

I den här miljön är längdskidåkning och då jag svischar nerför en slalombacke tusen gånger mer meditativ än att försöka yoga i vår pyttestuga. På min praktikplats Yogobe är det just nu meditationstema, något jag inte ger mig in på med barnen, men vi har testat några videos för barnyoga och ungdomsyoga under veckan. Skönt sätt att sträcka ut och komma ner i varv för oss alla efter timmarna i backen, tänkte jag. Lagom mosiga och fnissiga efter våra heldagar i backen blev det mer skrattyoga än lugn. Men å andra sidan – skratt är också fantastiskt frigörande. Meditativt på sitt sätt.

Fler lästips:

Om yoga och prestationsfri träning

♥ Om meditation och dess välgörande effekter hos Yogobe