Dagens tips filmklipp inspiration

Axelpass IRL -den snabba och verkliga versionen

hantellyft_sid

Ett pass med krut på axlar, biceps och mage passar extra bra en fredag tycker jag. För egen del kommer jag däcka i soffan efter en tajt vecka men det finns väl inget som säger att man inte kan bättra på hållningen och pumpen ändå? Få en snygg bicepsflex när jag zappar.

Förra helgen filmade jag mitt pass för dig att sno rakt av eller hämta delar ur. Dock visar jag bara ett av varje set per övning och håller betydligt långsammare tempo i verkligheten.

Passets upplägg:

  • Dips, 4 x 12 reps
  • Hantellyft åt sidan +axelpress med hantlar, 4 x 10 superset
  • Axeldrag till bröstet + bicepscurl + plankan (30-60 sek), 3 x 12 superset
  • Hantellyft framåt + hantelrotation bakåt, 3 x 12 superset

Gillar du det här kan du även spana in mitt ryggpass IRL och benpass IRL. Fin fredagsfys friends!

Annas vardag Mind välbefinnande

Leva maximalt

lop_faster

Det går fort nu. Vaknar upp i ett rus av koffein och träningsendorfiner. Kastar i mig frukost, kramar av barnen, cykelspurtar mellan rödljusen längs Karlbergsvägen, intressant information in, förskolehämtning, kärlek som får hjärtat att slå dubbelslag när jag hämtar de små, middagsbestyr och väskpackning inför morgondagen.

Något överdrivet, men ungefär så ser en snabbversion av min dag ut. Klockan går fortare än på länge, men samtidigt som jag kämpar för att hinna med älskar jag när det händer mycket. Känner mig maximalt levande.

Men ett liv på språng slukar energi. Pang! Klockan 21 är jag mer död än levande. Jag ser varningsflaggan och är medveten om att köra i 180 inte är något att rekommendera en längre period. Det går en tag, kan t.o.m. vara ett måste för att nå ett visst mål, men vi som en gång sprungit in i väggen och bär ett bagage av personliga livskriser är extra känsliga. Samtidigt kanske det för min egen del är just därför jag försöker maxa livet?

Jag har lärt mig den hårda vägen och är nu noga med vad jag lägger tiden på. Tackar nej, undviker tidsbovar och minskar t.o.m. min sköna träningstid på vardagarna. Håller igång eftersom träning är min oas för omstart av hjärnan, bästa metoden mot stress och få en glad kropp, men med syfte att få mer energi än jag ger.

morgonmys_barnen15

Men ibland tar torsdagströttheten över, hur roligt det du gör än är, hur motiverande målet än är och driver oss snabbt framåt. Och det är ok att inte alltid ha en lösning. Att inte alltid vara så ”duktig”, tända ljus, slötitta på Idol i soffan och gosa. Att leva maximalt handlar ju också om att ta till vara på de små stunderna i vardagen, de som faktiskt ÄR själva livet.

Känner du igen dig? Hinner du med ditt liv?

aktuellt Dagens tips

Experternas bästa tips inför Tjejmilen

tjejmil_infor

Det blir mycket Tjejmilenprat nu, men eftersom det är Sveriges största idrottsarrangemang för tjejer och bara 2 dagar kvar gissar jag att fjärilarna börjar vakna till liv i magen hos många av er? Jag har redan skrivit en lista ”inför loppet”, men eftersom era tankar förmodligen kretsar mycket kring förberedelserna såhär på sluttampen vill jag tipsa om mer specifik läsning inför just Tjejmilen. På hemsidorna för tidningarna Runner’s World och Women’s Health ger jag, Lisa McRae, Terese Alvén, Helena Olmås och Isabelle Öblom våra bästa tips som kan lätta (eller öka) nervositeten?

Mina svar ser du nedan och övrigas under länkarna kan du läsa övrigas på Runner’s World och/eller Women’s Health.

Hur laddar du dagen före ett lopp som Tjejmilen?
– Jag försöker leva så mycket som vanligt men preppar mig med en positiv inställning och det jag kan för pigga ben. Undviker löpning eller styrketräning för benen men kan köra ett överkroppspass, gå en promenad eller yoga för cirkulationen. Det är dessutom ett bra sätt att minska nervositeten.

– När det gäller mat lägger jag till lite extra och saltar maten mer för att binda kolhydraterna i musklerna, men inte så stora skillnader mot annars. En mil är min vanliga träningsdistans som jag är trygg med att klara oavsett laddning och det finns ju påfyllning med sportdryck med mera efter banan, men ett måste för den där extra energin är att äta glass kvällen innan. Det är även min rent mentala förberedelse eftersom alla mina lopp gått så bra med glassuppladdning.

3 tips för den som springer Tjejmilen första gången

  1. Ställ dig i Bajamaja-kön i god tid! Tjejer vill alltid kissa innan löpning och det finns inte mycket till buskage ute på Gärdet.
  2. Gå inte ut för hårt i starten utan öka hellre tempot allt eftersom. Ett år försökte jag ta rygg på Isabellah Andersson vilket resulterade i blodsmak och stumma ben efter bara en kilometer. Så ta en kilometer i taget istället för att tänka ”en hel mil” och öka farten om det känns bra. Men det värsta som kan hända är att du behöver gå så gör ditt bästa.
  3. Ha roligt tillsammans! Lämna armbågarna hemma om du inte planerat att vinna loppet, sug åt dig pepp från publik och arrangörer och fira ordentligt efteråt – oavsett vad måltiden visar.

Vilken del av banan gillar du bäst?

– Min bästa del av banan är förstås sista från Sveriges Television mot målfållan, men även sträckan längs Djurgårdskanalen är fin. Banan är relativt flack men ett tips är att spara lite energi till sista kilometern efter Djurgårdsbron. Där kommer en lång, seg backe på asfalt, men publiken brukar ge de dig där sista superkrafterna du inte trodde du hade.

tjejmilmal

En bild att klistra på näthinnan från Tjejmilens hemsida. Där du kan få ännu mer information och pepp. Heja!