Styrketräningstjejer & supermatch

outf_host14

Ensam-mamma-lördag = kort tid vid datorn, men en stund för mig själv har jag ändå fått. Tvillingarna gillar MiniSats, storkillarna gillar ansvaret att hänga själva hemma med kompisar och jag gillar styrketräning. Och jag är långt ifrån enda tjejen som tränar för att bli starkare och samtidigt må bra på insidan. Kropp och själ hör som vanligt ihop, men tjejer blir oftare ifrågasatta ”vad de ska ha sina muskler till?”.

m_axelrotationMarianne visar en axelrotation med hantel under vårens Eleiko PT-utbildning.

Jag har som sagt inte tid att fördjupa mig i ämnet just nu men vill tipsa om min PT-utbildningskamrat Marianns gästinlägg på sajten tyngre.se. Marianne har själv tidigare tävlat i bodybuildning och är en väldigt klok och kunnig tjej inom många områden, som träning och arkitektur. Läs gärna!

fargmatchnDagens träningskläder: Linne – Röhnisch, tights – Kari Traa, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

Nu är inte min plan att tävla i kroppsbygge, men jag gillar att styrketräna av många andra anledningar och har även en estetisk ådra precis som Marianne. Det är därför jag gillar att kombinera färger, som vid dagens träningsoutfit. Helt ok matchning va, och ränderna får symbolisera regnmönstret på mina fönster.

Trevlig helg!

 

Årets julklapp & dagens julfrukost

kaffe_socka_tv

Godmorgon! Bilden är från igår kväll där koppen är fulla av koffeinfritt kaffe och tilltugget favoritbitar ur naturgodissortimentet. Men lägger du till koffein, en tallrik julinspinrerad gröt, plockar bort godisöverdraget från nötterna och adderar två morgongosiga barn, vaknar jag upp i samma stil. Med en kopp kaffe. Så som säkert många många av er läsare också gör.

morgonsoffa1

Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och kaffekapselmaskinen kan bli 2014´s julklapp enligt oddssättaren Paf. Alltså fortsätter vi kanske på dryckesfronten efter förra årets vinnare råsaftscetrifugen? Båda uppiggande antioxidantberikande på olika sätt, och goda sätt att starta dagen med.

Även delad 3e plats och nr 4 följer hälsotrenden med löpskor och träningsarmband, liksom 10, 11 och 13, men vad som blir årets julklapp utser HUI tisdagen den 25 november. Detta är alltså bara vad som spås ”vinna”, och nedan hittar du oddsen på toppen av resten av listan:

  1. Kaffekapselmaskin, 4.00
  2. Videostreamingtjänst, 6.00
  3. Donation, 7.50
  4. Löpskor, 7.50
  5. Träningsarmband, 10.00
  6. E-bok, 10.00
  7. Smart watch, 10.00
  8. Självbiografi, 12.50
  9. Restaurangbesök, 12.50
  10. Köttkvarn, 12.50
  11. Träningskort, 15.00
  12. Drönare, 20.00
  13. Längdskidor, 25.00
  14. 3D-skrivare, 25.00
  15. Kamera, 25.00
  16. Odlingsset, 25.00
  17. Selfiestav, 25.00
  18. Smarta glasögon, 25.00
  19. Trådlöst ljudsystem, 25.00
  20. Robotgräsklippare, 35.00
  21. Robotdammsugare, 35.00
  22. Smart belysningssystem, 35.00
  23. Resa, 35.00
  24. Digital tidningsprenumeration, 50.00
  25. ROT- eller RUT-tjänst 50.00
  26. Kaffekvarn, 50.00
  27. Husdjur, 75.00
  28. Teppanyakihäll, 75.00

Är du nyfiken och redan nu vill ha julklappstips hittar du hela listan här. Vad vill du se som årets julklapp?

grot_fikonJag gillar julen och smygstartar gärna redan nu. Idag med havregrynsgröt toppad av kanel, mandel, vaniljkesella (kvarg upprörd med vaniljpulver. Slut på keso, annars är det mer ”risalamalta-likt”) kakaonibs och en nyhet för i år från ICA – små spanska fikon i snack-storlek. Sött och gott till kaffet! 

Hög- eller lågintensiv löpning?

lop_centralp2Favoritbild från i Central Park. Just då, ”poserings-springande” och fotad av Jonas, ovetande om att det skulle bli ett långpass.

Forskningen visar på att högintensiva intervaller är effektiv träning för att bli snabbare och förbättra sin kondition. Många inklusive jag själv har hakat på trenden, men även ”mängdträning”, d.v.s. de långa passen i ett lägre tempo, behövs för att bli en bra löpare. Tittar man på maraton t.ex. ser man tydligt hur en större träningsmängd ger resultat på prestationen. Ju fler mil löparen tränar i veckan desto bättre blir tiden, och eliten lägger upp till 90% av den totala träningstiden åt mer lågintensiva pass. Så även om intervallträning har många fördelar går det inte att komma runt att de lugnare och längre passen behövs.

hostlov_lopJag blir helt lycklig av att komma ut i skogen den här årstiden. Som att springa i en saga. Min fredagsfys blev en mils fartlek i Lill-Jansskogens backar.

Ett annat kul sätt att konditionsträna är genom fartlek, som jag själv körde i morse. En blandning mellan intervallträning och distanspass där du kan springa dina kilometrar och jobba mer naturligt med pulstoppar. T.ex. variera efter hur terrängen ser ut, med spurtar uppför backarna som kommer, mellan lyktstolpar eller efter hur kroppen känns. Öka tempot när energi och puls känns bra – ungefär som vid ett lopp. Ett sätt att få in både distans och fart i din träningsrunda.

Och hinna njuta av vackra höstlöv. Både långpass och intervallpass kan vara så krävande mot slutet att du inte orkar ta in allt runtomkring, men vid fartlek kan du t.ex. lägga spurterna på de tråkigaste sträckorna eller i backar som du ändå ska flåsa uppför.

Själv pausar jag från långpass just nu eftersom jag inte har något långlopp i sikte. Om det inte kommer spontant till mig när jag springer vilse. Eller en vän vill ha sällskap. Har du planer på ett på långpass i helgen? Eller att festa till med fartlek?

Tema balans -vinn Allt För Hälsanbiljett

pannk_middag

Lite som en fortsättning på gårdagens inlägg, där jag pratade lite om att vara nöjd, vill jag ännu en gång påminna om den viktiga balansen. Att sträva högt inom ett område kan betyda att du behöver plocka bort annat. Eller lägga till. Äta och sova mer, prioritera det du värdesätter mest.

Ett tankesätt är att se livet som ett stort pussel där det är du som bestämmer bitarna. Helst en bra blandning av raka kanter, mjuka mittbitar och fyrkantiga hörn som måste passa ihop, och lägger du till en ny bit måste du plocka bort en annan för att få plats. Trycker du dit för många bitar med våld finns risk att det sönder, så det gäller att hitta en bra balans mellan de viktigaste bitarna du vill ha i ditt personliga livspussel.

pannkakor_olikahjortr_glassBilder från gårdagens pannkaksfest som avslutades med glass och varm hjortronsylt som mina föräldrar lämnat kvar (för mig som gillar. Barnen åt sin glass på pannkakorna istället). Just de här stunderna med barnen förgyller vardagen.

Att leva balanserat är ingen enkel sak och har man en gång blivit utbränd är det extra viktigt att inte fylla på med för många ”måsten” och krav på perfektion i sitt liv. Själv har jag lärt mig den läxan och kommer behöva jobba livet ut med detta, men har fått betydligt bättre balans det senaste året. Framför allt tror jag på att inte ta så allvarligt på livet – att eftersträva en mix du mår bra av, utan förbud.

Nu till saken. Balans är även temat vid årets Allt för Hälsan-mässa 6-9 november och härmed tävlar jag ut två biljetter. Så här gör du för att vinna:

  1. Skriv en kommentar till detta inlägg om hur du hittar balans i vardagen?
  2. Senast på måndag 27/10 vill jag ha din kommentar.
  3. Vinnarna meddelas sen via mail samt presenteras på Trend o tränings facebooksida. Lycka till!

hyveltjuv_jjSom jag nämnt tidigare är jag ensam med barnen till lördag kväll – något som både är jobbigt och mysigt. Jag tvingas lägga många ”måsten” åt sidan för att vara den enda föräldern att hjälpa, krama hej då på morgonen, diskutera dagen med under middagen, leka med, förhöra läxor, bråka på, bli sams med o.s.v. En många gånger krävande roll och inte alltid lika idyllisk som på bilderna, men både de jobbiga och mysiga stunderna gör att vi kommer närmare varandra. Och familjen är alltid det jag värdesätter mest – den som får flest bitar i mitt eget pussel.

Fotograf av övre och nedre bilden: Carl Hampus Junior Lissjanis.

Röhnisch ss15

rohn_ss14_hopp

Som jag nämnt missade jag pressveckan och därmed Röhnisch uppvisning av klädmodet för våren/sommaren 2015. Men misströsta inte – jag har fått tillgång till ett par bilder från kollektionen. Inga rena produktbilder finns att tillgå än, men dessa härliga kollage. Inspirerande en dag då jag höll på att frysa öronen av mig vid en företagsträning utomhus.

Jag gillar verkligen de blommiga tightsen. Hög midja är en skön och bra trend, speciellt för oss med ”mammamagar”, och mönster är alltid roligt. Ibland kan det bli för mycket, men med en enfärgad topp till är det riktigt snyggt.

rohn_ss15_2

Även tighsen med förstärkta partier över rumpa/lår ser fina ut och jag antar att de är nästa generation av Röhnisch klassiska Shape Tights? Några smakprov som sagt, och jag ser fram emot att bjuda på mer.

Komma vidare (& nöja sig)

dips_vikt1

Har du fastnat i att springa exakt lika fort varje runda eller lyfta samma vikter på gymmet? Du kanske är nöjd ändå, vilket kan vara skönt – alla tränar ju inte för att utvecklas fysiskt, men vill du vidare kan det behövas en förändring. Att du utmanar muskler eller hjärta genom att överraska med något nytt. Tre tips:

  1. Lägg in fartökningar i dina löppass, d.v.s. fartlek. Öka hastigheten där det känns naturligt så ska du se att hela rundan går snabbare.
  2. Periodisera styrketräningen (mer om det här) eller ta hjälp av en PT för ny inspiration, vilket ofta leder till nytändning och framsteg.
  3. Styrka syns inte utanpå. Både om du tränar för att bli starkare, snabbare eller bara må bra behöver du jobba mentalt med att peppa dig själv och hålla motivationen upp. Är du inte tillräckligt motiverad når du aldrig målet och många gånger klarar du mer än du tror. Använd tankekraften för att orka ”en repetition till”. Lyft dig själv och njut av resan istället för att leta fel eller jämföra dig med andra.

dips_vikt2För mig har det gått fort att öka i styrka efter träningsuppehållet förra året och nu har jag börjat lägga till extra vikter vid dipsen. Inte för att jag ska bli mästare, men för att jag tycker det är kul att ha små mål i träningen.

I mitt yrke som PT träffar jag dagligen personer som vill bli bättre på olika saker – vilket är positivt, men samtidigt som jag hjälper dem mot sina träningsmål försöker jag jobba med den personliga inställningen till sin situation. Att de är jäkligt bra redan nu, innan  ”de springer milen under 50 minuter”. Att sträva framåt men samtidigt slappna av och känna sig stolta som de är. Kan låta motsägelsefullt, men det går att utvecklas och samtidigt njuta av resan.

Själv har jag alltid siktat mot nya mål och är fortfarande nyfiken och känner spänning i att utvecklas - professionellt, mentalt och fysiskt. Det har däremot inget att göra med att jag inte trivs med den jag är eller det jag presterar idag. En skön känsla av att vara tillfreds som kommit nu på senare tid, då jag hittat rätt på flera punkter i hur jag vill leva mitt liv.

Powerfrukost allt-i-ett

blab_grot

Som vanligt klev jag upp redan vid kl 6 tillsammans med väckarklockan Junior och har redan hunnit ladda upp med detta. Många gånger är jag inte hungrig direkt på morgonen med efter någon timme kommer suget och det är bra att fylla på inför en lång dag med påklädning av de minsta barnen (mer ansträngande än det låter), egen-, företags- och PT-träning. Dessutom börjar det bli mörkt ute nu – extra påfrestande för immunförsvaret, och därför valde jag en ”powerfrukost” på ett gott och smidigt sätt.

laga_grot

Hemligheten smakmässigt – en nypa vaniljpulver bland grynblandningen, bestående av 1 dl havregryn, 2,5 dl vatten och 1 msk chiafrön. Sistnämnda rika på bl.a. omega-3, kalcium, protein, fibrer och balanserar blodsockret. (Tips – just nu till 30% rabatt på Bodystore).

grot_agg

För naturligt protein-, vitmin-, mineral- och fett-tillskott ett ägg direkt i gröten när den kokt klart. Tidsbesparande mot att koka ägget vid sidan av, och gör gröten sådär fluffigt god.

grot_blab2

Och slutligen mumsiga antioxidanter i form av blåbär, mina extra fina från Jormskogen. Jag häller i dem direkt från frysen så blir de lagom upptinade till att äta.

fruk_grot_blab

Lite kalcium- och proteinrik keso och knapriga sötmandlar på toppen, samt extra omega-3 och vitaminneraltillskott för att säkerställa behovet trots allt ”power”. Placebo eller inte? Jag håller mig i alla fall frisk. Godmorgon!

Inlägg i samarbete med Apoteksgruppen, men åsikterna är som vanligt mina egna.

Bosuburpee -övningstips i film

Medan mannen fortsätter resandet med jobbet till Dubai och Västerås håller jag ställningen här hemma med mitt eget och barnen. Jag känner ändå att batterierna är laddade efter NYC, och en vecka som singelmamma kommer lägligt i tiden av den anledningen. En resa jag kommer leva länge på, och här en övning jag såg en tjej göra när vi provtränade på Equonix.

 

Nu är vi inne på riktigt tuff coreträning eftersom högt tempo blandas in – något jag själv har svårt för med min diastas, men som är ett effektivt sätt att träna hela kroppen på + blanda in puls i en och samma övning.

 

Bosuburpee:
Öka coreträningen ytterligare i din burpee genom att göra den på en bosuboll med den runda sidan nedåt. Extra fokus på stabilitet i bålen i din armhävning (eller om du väljer en burpee utan armhävning) och starka axlar när du lyfter bosubollen mot taket.

 

Alternativet är att du vänder den platta sidan nedåt, gör din armhävning framför bosubollen och hoppa upp på den i ett spänsthopp. Försök även öka tempot ytterligare mot mitt i filmklippet.

 

Trevlig tisdagsträning!