Läsarfråga

jag_kyl3

Tillbaka i stan går pulsen automatiskt upp. Men det är därför jag valt att bo här. Jag gillar när det händer saker och ingen dag är den andra lik – som kontrast till lugnet i Jorm. Denna torsdag är det hemmajobb och leda Crosstraining för Kammarrätten som gäller, men dessförinnan barnlämning och egen styrketräning. Efter en veckas frånvaro längtar jag efter skrotet.

 

Appropå min egen träning fick jag en läsarfråga om träningsstress igår:

 

Jag heter Teresa och följer din blogg dagligen. Jag älskar att träna och röra mig. Älskar springa. Du är en sann förebild. Man blir glad och inspirerad av din blogg. Många träningsbloggar blir man lätt stressad av istället för bli inspirerad, men inte av din. Du utstrålar underbar energi och glädje. Du har en grymt stark kropp fysiskt och mentalt. Du är min förebild.

Har tidigare skickat något mail och fick bra tips tillbaka. Tack! Jag har en fråga undrar om du kan svara på den? Blir du stressad av andars träningsvanor? Hur hanterar du det i så fall?

Jag kan bli så arg på mig själv att jag hänger upp mig på hur mycket andra tränar. För att stället lägga fokus på min egen. Men det är främst när jag är skadad eller sjuk o inte kan träna. Just nu har jag överansträngt min fot o kan inte springa. Att då höra hur andra tränar och springer gör mig riktigt stressad. Om jag inte kan träna kondition känner jag mig tjock direkt. Jag är normal viktig men tränad, men får jag inte röra mig tappar jag helt min kroppsuppfattning.

Ha en riktigt fin dag!

Mvh Teresa

 

Mitt svar:

 

Hej Teresa!

Vad glad jag blir att du gillar bloggen och blir inspirerad. Det är mitt mål med den och jag blir otroligt smickrad över dina ord. Tack ♥

Visst – jag påverkas också av andras träning, men mest tar jag åt mig tips att införa i min egen träning. Dock förstår jag hur du känner när du inte kan träna. När du tränar blir humöret ofta bättre vilket gör att hela kroppsbilden blir mer positiv, men många gånger kan ett uppehåll t.o.m. vara bra för återhämtning och motivation. 

När jag i perioder inte kunnat träna pga graviditet, operation, skador eller under behandlingen mot ortorexi har jag lagt fokus på syftet till uppehållet. Sett till vad detta gett mig mer än vad jag INTE fått göra. Blickat framåt med en plan för hur jag ska komma igång igen när jag väl kunnat träna igen. Att hela tiden ha små mål att jobba mot – oavsett rehab för en fot eller göra 15 dips tycker jag är motiverande.

Se motgångarna som utmaningar och plocka tips till din egen träning istället för att jämföra dig med andra. Vi är alla unika, har alla olika förutsättningar, och ingen människa är bättre än någon annan. Vi kan inspireras av varandra och plocka små pusselbitar här och där till vår egen målbild, men inte använda samma ram.

Kram och lycka till!

Ortorexidebatten

ans_fikapaus
Sammanträffande med min egen behandling mot ortorexi kom debatten i media om ämnet. Jag förstår att förvirringen är stor bland er som tränar mycket och försöker ge era kroppar bra mat. Var går gränsen för vad som är hälsosamt och sjukligt?

Jonas Colting har skrivit ett inlägg på sin blogg, och även om jag själv långt ifrån fejkade eller överdrev min sjukdom, kan jag inte låta bli att le åt ironin. Jag gillar humor och håller med om mycket i det han skriver. Att man inte blir ”psykiskt sjuk av att träna, äta bra och medvetet” t.ex.
fikapaus_bil
Samtidigt vet jag att det är många som mår dåligt över allt för höga krav – både gällande prestation och utseende, vilket är just vad ortorexi handlar om. Det har egentligen ganska lite med hälsa att göra utan är ett självskadligebeteende. Alltså helt tvärt emot att träna och välja mat som får dig att må bra. Dessutom finns det forskning på att ätstörningar är genetiska, och att du med anlag lättare kan utveckla beteenden som i sin tur ger psykiska besvär (till följd av att kroppen är i obalans – inte att en psykisk sjukdom är orsaken även om det också kan vara fallet).

Jag tycker precis som Jonas att man ska tro på sin egen förmåga, ta hand om sin kropp med sund mat och leva ett aktivt liv. Så länge din träning och kost inte blir ett socialt hinder, kroppen tar skada eller du mår psykiskt dåligt av stressen eller pressen av att träna hårt och planera kosten, tycker jag det är grymt att sträva efter hälsa och utveckling. Däremot tycker jag inte att man måste leva extremt för att vara hälsosam. Vardagsmotion, ”30-minuterspass” och hembakt tunnbröd och sunt förnuft kommer man långt med. De flesta vet vad som är bra – det svåra är att leva efter det.
jonna_tunnbr
Men all debatt är bra. Att upplysa om saker som många mår dåligt över utan att kanske vara medvetna om varför. Problemet är bara att de som skulle behöva röra sig mer alltid hittar ursäkter för att stanna i soffan. Och de som redan träna och äter bra blir ännu mer stressade av medias tips på ”hur du får plattast mage” eller ”springer milen på 40 minuter”. För många är steget att gå istället för att ta bussen till jobbet tillräckligt för en hälsoeffekt.

Återigen – hälsa, liksom allt här i livet, är en personlig aspekt. Det går inte att generalisera vare sig kost eller träningsmängd. Man måste lära känna sin egen kropp, och har man inte kunskapen att göra det själv – ta hjälp av experter att hitta rätt.
 roding_agg
Några mil innan Sundsvall hittade vi en supermysig rastplats att fika vid. Barnen tunnbröd, och jag överbliven röding, ägg och nötter. Ett medvetet och gott val precis som påskens korv och tårtor. Jag vet vad jag mår bra av och det är balans. Idag har jag inga regler eller förbud, och behärskar att använda min kunskap om kost. Att äta efter det jag tycker är gott, hur min egen kropp svarar (både med tanke på mättnad och i samband med träning), samt att rent socialt låta tillfället styra valet.

Vänder hem igen

jag_jormpask

Efter en kall natt vaknar jag upp till en fantastisk vårvinterdag. Det är förmodligen skare och går att skata var som helst på snön nu, men idag reser vi tillbaks till civilisationen. Det känns ändå helt ok – vi har fått en vecka med växlande regn/sol men framför allt sköna, lediga dagar tillsammans. Jag har dessutom hunnit med ett par skidturer och löprundor. Sistnämnda mest för att underhålla inför lördagens halvmara.

20140422-172331.jpg

Min sista skidtur igår morse fick en naturlig vändning vid en bäck som rann ut i sjön. Den liksom markerade att ”nu är det slutåkt – läge för vår”, och jag fick hålla mig till strandkanten där man inte sjönk igenom. Idag är det nog hårt även mitt ute på sjön, men som sagt – vardagen med jobb och skola kallar. Jag ser fram emot racet fram till sommaren med plugg till Eleiko PT (nu först på distans), jobb, bloggprojekt och annat.

pask_mp jormsjon_pask14

Nu frukost och sen tar vi farväl av min vackra barndomsby och mina föräldrar för den här gången. Och efter 80 mil väntar ett lika fint Stockholm av vad jag sett.

 

Sporty monday

20140421-150403.jpg

Det kanske inte ser så ut på bilden – men förutom att njuta av solen hade jag en riktig sportdag igår. Först löpning som inte hamnade på bild. Samma gamla vanliga milrunda men en minut fortare mot i förrgår. Jag älskar att se framsteg, om så bara att känslan är lättare eller att återhämtningen går snabbare.

20140421-150515.jpg

Senare sportfiske nere på sjön där jag drog upp min första röding för den här påsken. Fisken hamnade inte på grillen, men korv av kött från egna gården. Riktigt god i välgrillat format.

hamp_ringar pingis

Mätta på sol, snö, fiske och korv stack vi yngre vuxna + äldsta barnen till Jormskolans gympasal. Mamma är lärare i den lilla byskolan och Hugo och Hampus älskar att åka dit. Dagens 3e sport blev rumpa (rundpingis) och 4e innebandy. Jäkligt roligt, och nostalgi att komma tillbaka till salen som märkligt nog krympt sen sist jag sprang runt här sist. Just innebandy och pingis var sporter jag tränade endel på fritiden under mellanstadiet, och lillebror Jonas var riktigt duktig och tävlade endel.

jag_pingisGårdagens träningskläder: Jacka – Björn Borg, byxor – Casall.

Nej – jag blev inte särskilt svettig, men påskbrännan är ett faktum :)

paskbord14Sist ut ett försök att äta upp resterna av påskmaten. En annan slags sport.

Nu sista skidturen för den här vintern, och i morgon tillbaka till stan. Perfekt att byta lugnet och vacker vårvinter mot fart, grönska och sommarvärme på bara 10 timmar.