Annas vardag

Allt mellan födelsedagsfirande & fredagsmys

hampus_9ar_hjalm

Hej bästa du! Vad hände? Veckan bara slukades upp. Det är konstigt det där med tiden, att den alltid går lika fort men upplevs snabbare ibland, även när du egentligen inte gör något speciellt. Å andra sidan är det mesta speciellt på ett eller annars sätt. Obokade dagar fulla av sköna känslor och ibland de som ger mest minnen av alla. Här lite av vad jag gjort sen sist:

kampan_hanger

Hängt på Kampementsbadet. Tre dagar i rad har vi gått ner till poolen och badat, spelat pingis, legat på en filt och pratat, klättrat i lekställningarna, handlat snabbmat i kjosken och ibland sprungit hem i en åskskur.

Jag har känt mig lite nedstämd sen vi kom hem från Jorm. Det är så typiskt, att sakna enkelheten med familjelivet på landet och gemenskapen med mina föräldrar nu när de är 90 mil bort, men istället tar vi till vara på närheten och enkelheten med Kampan. Att spontant umgås med vänner och göra vad som faller oss in. Lite samma känsla som att vara en hel dag vid Jormsjön men lite mer folk. Jag tröstar mig med det.

vaffeltarta_9ar

I onsdags var det ju Hampus födelsedag också, roligt för oss alla. Jag klev upp lite tidigare, förberedde våffelfrukost, sprang den korta Djurgårdsrundan och sen väckte vi honom med sång och presenter. Lego, Nintendo-spel, iPhone-fodral, fotboll och fotbollskort gjorde honom glad.

hampus9ar

Liksom att ha med två av sina bästa vänner hela resten av dagen. Det blev mer Kampanhäng med kompisarna följt av tårta och bowling. Och på kvällen tog han sparkcykeln till Tessinparken för att testa nya fotbollen. Jag tänkte att han fått nog av uppmärksamhet och därför flydde ut, men det visade sig att så inte var fallet.

”Jag kan inte somna, för jag vill inte att min födelsedag ska ta slut” sa Hampus när jag mötte honom på toaletten mitt i natten. Men vi har mer roliga saker framför oss tröstade jag. Älskade pojke som gärna får stå i centrum vilken dag som helst, men en födelsedag är alltid extra speciell ♥

jj_leksaksaffär

Och mer roligt blev det. På torsdagen åkte Jonas för att förbereda inför måndagens start av PT-utbildning på Sports Club Education medan jag filmade och styrketränade, men sen åkte vi till bion i Mall of Scandinavia. Tunga moln hängde över Stockholm så det passade bra att kura inne i mörkret och titta på Tarzan tänkte vi, men tvillingarna var för små för filmen och det gick ingen barnfilm samtidigt. Typiskt!

Men än så länge är de små lätta att få på andra tankar. Så Jonas såg Tarzan med storbarnen och jag gick på shoppingrunda i leksaksaffärerna istället. Det är dyrt med bio och att få välja varsin leksak istället var till och med snäppet bättre tyckte Junior och Jonna. Dessutom slapp de sitta still, något som bara brukar funka fram tills popcornen är uppätna.

pool_anna_milla_ingaro

Igår startade jag dagen med svettiga backintervaller till fredagsfys, sen en heldags fredagsmys hemma hos Milla med familj på Ingarö. Hugo åkte till havs med en kompis och Hampus ville stanna hemma själv, som en liten tonåring glad att få rå om sig själv i stan, men vi övriga fick en riktigt skön dag på landet.

pool_millaalvar_vidar_junior

Jag har saknat Milla så mycket under sommaren. Nu var det roligt att ses igen samtidigt som våra män och barn också fick en härlig dag vid poolen. Vi snackade, grillade, chillade och åt smulpaj med bär som Milla plockat (recept kommer senare) i skogen runtomkring.

milla_skog

Dit hon även tog mig på en promenad. Ostört prat om hur vi mår innerst inne och vad vi vill här i livet samtidigt som Milla visade upp sin skog och andra vackra platser kring deras hem. Det är sällan vi får ro att verkligen gå in på djupet på det sättet, något jag känner stort behov av. Och Milla är som jag – gillar att prata känslor, något som lättare kommer till dig i en lugn miljö tillsammans med någon du kan anförtro dig åt.

hallonbuske

Och på vägen hem stannade vi och jag hjälpte till att plocka vildhallon till Millas morgongröt dagen efter. En sådan där dag jag kommer plocka fram och suga på lite extra en mörk och trött höstdag.

Vad har du gjort sen sist? Har det hänt något speciellt under veckan, eller helt ”ospeciellt” och skönt?

filmklipp

FILM: Träning vid utomhusgym – tutorial med 21 övningar

utomhusgym_banner

Det dyker upp allt fler utomhusgym runt om i Stockholms stad, kanske även ute i landet? Fantastiskt bra tycker jag, speciellt för dig som inte har kort på någon anläggning, som gillar utomhusträning och kanske vill kombinera dina promenader eller löpturer med lite styrketräning. Men hur gör man?

Anna Lissjanis vid utomhusgym

Jag tipsar ofta människor jag möter om dessa utomhusgym och tröskeln är ju egentligen väldigt låg eftersom de är helt gratis att använda, men många svarar att de är osäkra på hur man gör med alla stockar. Därför gick jag förbi och filmade 21 av de vanligaste sätten att använda utrustningen på vid ett typiskt utomhusgym.

21 övningar vid utomhusgym

  1. Boxjump
  2. Step-up
  3. Knäböj
  4. Marklyft
  5. Utfall
  6. Armgång
  7. Dips
  8. Pull-ups
  9. Chins
  10. Rodd
  11. Axelpress
  12. Enarmsaxelpress
  13. Räckhäv
  14. Bröstpress
  15. Latsdrag
  16. Armhävningar
  17. Planka med benlyft + knä mot motsatt armbåge
  18. Hängande benlyft
  19. Crunches
  20. Liggande benlyft
  21. Ryggresning

Upplägg: 21 olika övningar kan vara lite svårt att få in under bara ett pass om du ska göra klassiska 3 x 12 repetitioner/övning. Ett förslag är istället att dela upp och köra hälften av övningarna ena gången och hälften andra, kanske för under- och överkropp. Ett annat alternativ är att du kör 1 eller 2 varv med maximalt antal repetitioner, sen är du klar och har fått frisk luft på köpet.

Vill du se övningar och få ett träningsupplägg med foton istället för film hittar du det här.

Lycka till och fin fredag friends!

löpning

Varför får du håll – svar på läsarfråga

Anna Lissjanis springer på Gärdet.

Den här återblickstorsdagen gör jag dels en throw back till gårdagens- och förra veckans löptur i form av bilderna, dels till begynnelsen av mitt liv som löpare. Då jag som 7-åring brukade jag leta upp en skön sten eller hålla i mina tummar för att undvika håll. Det var under min barndom i Jorm då jag körde sommarfys inför längdskidsäsonen med Jorm’s idrottsförening och inbillade mig att hålla hårt i något hjälpte mot knipet i sidan av magen. Med tiden lärde jag mig även att inte äta eller dricka för nära inpå träningen. Att fylla på mer efteråt istället för att slippa magproblem, en anledning till att jag fortfarande idag helst springer på morgonen innan frukost.

Med åren försvann besvären med håll och jag kan inte minnas senast jag känt av det, något som jag förklarar mer om i svaret till Kristina:

Läsarfråga – varför får jag håll?

Hej!

Först och främst, så tack för en bra blogg! Du springer ju en del så tänkte passa på att fråga. Jag har haft en rutin nu och sprungit 1 – 2 ggr per vecka ca 5 – 10 km. Tycker konditionen är rätt bra numera och springer oftast på relativt tom mage (på morgonen). På sin höjd har jag kanske ett glas vatten i kroppen precis innan jag börjar springa.

Den senaste tiden har jag börjat få ganska obehaglig håll precis vid högra höften. Det gör brutalt ont redan efter 1 km och ibland t.o.m. när jag går i snabbare tempo. Det märkliga är väl att detta inte uppkom överhuvudtaget på min 2 veckors semester i Spanien, där kunde jag springa 12 km utan några problem.. Jag har därför lite svårt att tro att det kan vara blindtarmen som spökar..

Vad tror du det kan bero på? Kan det bero på att det inte är helt rak sträcka som jag springer här i Sverige, alltså att det är lite backar etc? Hur kan jag undkomma det? Jag äter ju inte och dricker knappt något innan löpningen..

lopning_kvarntjarnsv

Mitt svar:

Hej Kristina!

Roligt att du gillar bloggen och att du kommit igång så bra med löpningen. Jag tycker det låter som att det är håll du får, något som sägs kunna uppstå om man utsätter sina ligament (ledband) kring magsäcken för utsträckning och belastning. Så om du äter/dricker kort tid före löpningen är magen tyngre och belastar ligamenten mer.

Kanske var det värmen i Spanien som gjorde att ligamenten blev mer elastiska så att du inte fick ont? Jag vågar inte svara säkert, men enligt min egen erfarenhet och studier är det min teori tillsammans med råden nedan.

Mina råd för att undvika håll:

  1. Vänta en stund efter du ätit/druckit, d.v.s. undvik stora måltider upp till tre timmar innan du springer.
  2. Ha tålamod – ju mer vältränad du blir, desot bättre har dina ligament vant sig vid belastningen från rörelsen som går upp och ned.
  3. Träna upp mellangärdet så att det klarar att leverera mer luft och syre, t.ex. med andningsövningar under yoga eller i form av djupa, lugna andetag under löpningen.
  4. Bygg upp musklerna runt bålen, särskilt den tvärgående magmuskeln – transversus abdominas. Transversus ligger djupast av magmusklerna och trycker mot ryggraden som en korsett. Ökad styrka minskar bukens rörlighet och därmed även risken för håll. Här hittar du tips på 12 coreövningar och här alla mina filmer med magövningar.
  5. Starta lugnt. Ha inte för bråttom med tempot början av dina löpturer utan öka successivt så att du hinner bli varm och komma igång med djupa andetag.

Lycka till!

kvarntjarnsvagenDet var bara en vecka sen jag sprang på den mjuka skogsvägen, helt ensam förutom några jagande mygg. Djurgården är också fint, liksom Lill-Jansskogen – mina två favoritplatser att springa på här i Stockholm, men Kvarntjärnsvägen är ändå oslagbar.