Behind the outfit pose

20150130-092743-34063795.jpg

Det ligger mycket tid, svett och kreativa idéer bakom alla blogginlägg du får ta del av. Och skratt. Ovan ett smakprov från plåtningen med Röhnisch där du kan se lite av deras fina vårkollektion. Svårt annars med rörelsebilder, och ännu mer där barn ska vara med, men de blir alltid mindre stela.

Det händer t.ex. att filmkameran går igång istället för fotofunktionen, och Jonna är alltid lika ivrig på resultatet. 

jonna_craft

Idag vill vi visa upp våra fina rosa underställ. Mitt från Anja Wool med långa Comression Ski-strumpor från Gococo. Jonnas också från CRAFT, med varma barnstrumpor från Ullmax till.

Verkliga provet

IMG_2915

Redan innan vi tagit oss ut med alla barn, kläder och utrustning har jag fått ett svettigt träningspass. Jag visar upp många guldstunder, som de här bilderna från i tisdags, men skulle ljuga om jag sa att skidsemester med 4 barn bara är glassigt. Det är krävande med starka viljor åt olika håll, gnäll och småbråk, och hjärnan går på högvarv för att få med sig alla viktigheter på mornarna. Helst utan att glömma sitt eget, vilket ibland händer.

IMG_2914

Men när vi väl kommit ut släpper allt för det mesta. Stress och det mellanbror retades för blåser bort med fjällbris, och redan dag två vände Jonna från ”vill-inte” till ”kan-själv” i backen. Mamman jublar inombords, lycklig över att föra sitt intresse vidare till samtliga avkommor. Precis som min egen pappa gjorde när jag var liten.

Nästan lite läskigt hur vanor och värderingar går i arv, men själv har jag inte mycket att klaga på. Skulle vara min pedanta sida, känsliga nerver, och (ibland dumdristiga) envishet. Sistnämnda som några av barnen också fått.

20150127-221943-80383708.jpg

Jonna och Junior är lite väl kaxiga för sitt eget bästa. Helst vill de ge sig på de stora liftarna, men då Jonas var borta med storgrabbarna och åkte satte jag stopp. Det var tillräckligt svettigt att skejta upp för den korta barnbacken, hjälpa Jonna av bandet och sen kasta mig ner till Junior som ramlat i slutet av backen.

Träning jag inte tänker på eftersom jag inte ser det som träning. Jag ser det som livet när det är som roligast tillsammans med dem jag älskar mest. Verkligheten.

20150128-191758-69478127.jpgEtt verkligt prov på vad all träning på gymmet, i löpspåret, yogasalen och skidspåret gjort för fysiken. Det är sådana här dagar jag får kvitto på att kroppen orkar med det liv jag vill leva. Att utan problem orka med både en mil på längdskidor, flera timmars bollande med nybörjarknattar, och dans till Valles After Ski på samma dag. Nog känns det i benen och jag är skönt trött på kvällarna, men kroppen är förberedd, glad och stark.

20150127-222700-80820529.jpg

Men muskler och kondition i all ära – mest av allt behövs ett starkt tålamod. Utan det är allt annat lönlöst när man har med superhjältar att göra ♥

Häng- & chinsträning -träningstips

pullups

Förra veckan kunde jag knappt skratta p.g.a. extrem träningsvärk i mage. Inte efter specifik magträning, men jag har som bekant börjat träna efter nytt upplägg där pull-ups och chins ingår i två av veckans tre program. Jag älskar känslan av att vara stark i kroppsegna övningar. Har ingen direkt nytta av att klara fler pull-ups, men det är en cool känsla att orka dra sig upp och veta att ”jag kan”. Som Sara brukar säga – ”jag är nöjd men nöjer mig aldrig”.

Gillar du också pull-ups? Del 1 med tips hittar du här, och nedan några till:

  1. Du blir bra på det du tränar. Kör gärna övningen åtminstone 2 gånger/vecka. Gärna mer!
  2. Lägg övningen som nr 1 i dina styrkepass medan du har som mest energi.
  3. Kör rena chinspass, ex. med olika grepp och avstånd mellan händerna, tills du gjort totalt 100 reps. Vila när du behöver, byt grepp, ta hjälp av gummiband, jobba excentriskt eller vad som krävs för att ta klara dina 100.
  4. Testa frenchies! Här jobbar du med Pull-ups/Chin-ups/Neutral-grip Pull-ups där du håller 3 sekunder statisk position i toppläget, i mitten av rörelsen och nästan i full utsträckning. Kör 5 reps av de olika greppen med stopp direkt efter varandra x 5.
Det ingår även att bara hänga rakt upp och ner i 3 x 45 sekunder i ett av mina program. Just hängande övningar har flera fördelar. Enligt Erik dessa:
  • Du tränar axel-, armbågs- och handledshälsa genom det passiva arbetet som krävs. Lättare istället för tuffa aktiva rörelser som pull-ups – övningar som kan skapa problem för ovana.
  • Att hänga är grunden för dragrörelser, gymnastik och klättring. Att orka hänga kan utveckla en bra grund.
  • Ger greppstyrka i fingrar, händer och underarmar.
  • Ger grepputhållighet.

Hänga kan även innebära att ”ta det lugnt”, men i träningssammanhang som sagt vara orsaken till en grym träningsvärk i magen. Den hjälper också till mycket när man hänger.

Här i fjällen har det dock inte blivit någon styrketräning, men mycket häng i backen. Var hänger du själv idag?

Skidåkarmat

20150127-223925-81565254.jpg

Godmorgon från skidbubblan i Lindvallen! Här är det bara jag som är vaken, men strax ramlar familjen upp en efter en för frukostladdning. Bästa måltiden på hela dagen, men ALLT smakar så mycket bättre här i i fjällen. Med kryddor av frisk luft, rörelse och stressfri tid med dem du tycker om krävs ingen superkock.

Här lite matporr från våra dagar hittills:

IMG_291220150127-224723-82043342.jpgIMG_2913

Frukost. En stund att vakna och planera dagens tillsammans. Idag mer skidor (förstås), för att sen vila benen i biofåtöljer framför Sune i Fjällen.

20150127-225138-82298540.jpgLunch. Första dagen åkte vi hem och åt, men för att slippa projektet att ta sig in och ut, på och av med kläder och pjäxor, har vi övergått till ski in-lunch.

20150127-225136-82296311.jpg

After ski. Vi kör den barnvänliga varianten (och betydligt godare än öl om du frågar mig).

20150127-225339-82419678.jpg

Middag. Det är skönt att avrunda dagen hemma i understället, där barnen kan droppa av för att väga upp friluftslivet med iPads och TV. Som sagt – allt smakar ljuvligt efter långa utedagar, och vi lägger inte ner mycket tid på specialrätter. Färdiggrillad kyckling, lax och köttfärsrätter har bl.a. stått på menyn, och bl.a. provade vi de nya mjuka ”tortilla-båtarna”. Perfekt barnformat! Jag piffade dessutom med ugnsstekt grönkål, paprika och fetaost. Udda men god tacofyllning.

Bättre än inget

20150126-181448-65688044.jpg
Fjällvärlden och långa dagar med skidåkning och stughäng får mig att leva upp. Att komma in på kvällen med rödblommiga kinder, lycklig med lagom mosiga ben. Eller som idag – starta med ensamma skidtag i längdspåret. Igår körde Jonas eftermiddagsåkning och jag tar dagens morgonpasset. Dock bara en kort första vända för min del, eftersom de inte hunnit pista i spåret. Jag är inte den som brukar ge upp, men under semestern tränar jag bara för att det är skönt, och det blir det inte när man måste leka snöplog. Dessutom lockade utförsbacken med barnen mer.

20150126-224308-81788017.jpg

Inte något Gunde-pass alltså, men ”allt är bättre än inget” – ett tankesätt som passade in på hela gårdagen. Junior som åkte första gången i sitt liv skrek ”JAG KAN SJÄÄÄÄLV!!” när jag försökte hjälpa honom, medan Jonna bara åkte två åk. Två vändor då hon mer hängde i min famn än åkte skidor, men alla är vi olika, vilket är bra. Lika mycket som jag vill uppmuntra Junior vill jag backa upp Jonna, och så länge hon inte blir helt avskräckt är jag glad.

20150126-182922-66562174.jpg
Vi gör ett nytt försök idag, med kexchoklad i fickan. För du vet väl att lockbeten är fullt tillåtna? Och istället för att tjata och ge en negativ upplevelse är det bättre att berömma. För, som sagt, alla försök är bra. Allt är bättre än inget.

20150126-183342-66822087.jpg
Även Hugo och Hampus kämpade tappert ihop med mig. Vi försökte ta en ”genväg” hem till stugan, vilken råkade vara en lång transportsträcka till Högfjället – flera liftsystem bort. Det tog flera timmar och ingen lunch hade vi ätit, men som tur var hade vi Plopp i fickan.

För (tjatigt men) ”allt är bättre än inget” även när det kommer till ätbarheter. En Plopp är alltid bättre istället för soppatorsk. Att bli grinig och skakis av hunger i brist på något ”nyttigt”. En liten (och god) sak som gör stor skillnad på livskvalitén. Så dagens tips – ha alltid med energi i fickan. Om så en bar, russin eller choklad. Det gör dig go och glad. Faktiskt.

Sova -mot Toppenform 2015

topptur_vila

Passande en vecka med semester är veckoutmaningen mot Toppenform 2015 sömn.  Det finns ingen en miljö jag sover bättre i än fjällen, speciellt efter långa utedagar och frisk luft. Bilden ovan är faktiskt också härifrån Lindvallen, men sommartid vid konventet Hälso- och träningsweekend Sälen. Avstressande motion och naturen gör fjällvärlden optimalt sovvänliga (förutom ett och annat busande barn). Här är långt från stress och tunnelbanor, och jag kommer inte ha något problem att nå min målsättning på 8 timmars sömn per natt.

hh_bilÅka bil är också ett bra sömnpiller. Bilden är från i somras, men även igår sov alla i baksätet.

Den här veckan kommer jag inte skriva om sömn dagligen, så som jag gjorde vid träning och kost. Det skulle bli lite tjatigt, och jag förutsätter att du sover varje natt ändå? Dessutom kommer själv ha fullt upp att åka skidor och insupa sömnmedel i form av fjälluft. Men jag startar upp er med några peppande punkter.

SÖMNENS POSSITIVA PÅVERKAN:

  • Du blir mer stresstålig
  • Positiv
  • Orkar mer fysiskt
  • Återhämtar dig snabbare
  • Får bättre ämnesomsättningen (och väljer bättre mat)
  • Starkare immunsystem
  • Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomardiabetesdepression och utbrändhet

SÖMNPROBLEM. Speciellt nu i januari när vi river igång med nyårslöften och jobb eller studier, kan vi behöva kontra med att tillgodose sömnbehovet för att orka med och inte bli sjuka. Ofta är dagarna helt fulltecknad, liksom kvällarna för många, särskilt småbarnfamiljer. Det finns ingen tid för nedvarvning, och en stor del av den ökade utbrändheten beror på störd sömn. Stress är alltså en stor bov till sömnproblem, och dessa kan vara både fysiska och psykiska.

Tips för bättre sömn:

  • Undvik skärmar precis innan du ska sova. De ger tusentals intryck för hjärnan att hantera.
  • Ha ett anteckningsblock bredvid sängen att skriva upp dina to-do istället för att hålla dig vaken och försöka memorera.
  • Träna, men inte kvällstid om du har sömnproblem eftersom den sätter igång stresshormonerna. Och träna ”lagom” mycket. Överträning ger förhöjd vilopuls och en kropp som har svårt att varva ner.
  • Ha svalt, mörkt och tyst i sovrummet.
  • Drick ett glas mjölk innan läggdax.
  • Lyssna på lugn musik eller en avslappnings-CD.
  • Läs en tråkig bok. Typ telefonkatalogen om du lyckas få tag i en sådan.
  • Stressa inte upp dig, utan acceptera att det blir en natt med sämre sömn. Det är inte hela världen – kroppen tar igen det natten efter om den får möjlighet/det inte är någon allvarligare anledning till sömnproblemet.
  • Att vakna tidigt och känna ångest, oro och hopplöshet kan vara p.g.a. en depression. Då är enda lösningen att söka hjälp mot det som orsakar denna – inte skjuta upp problemet med sömntabletter. Dock kan dessa vara idé för att orka. Se översta punkerna.

Själv använder jag appen Sleep Cycle som peppar mig att komma i säng. Appen registrerar mitt rörelsemönster när jag sover, hur länge och med vilken kvalité. Den här natten var riktigt bra – förmodligen för att jag slappnar av mer när jag inte har någon tid att passa på morgonen.

Ur boken ”Konsten att äta, träna och må bra” av Paul Check.

Dagens tips – lägg dig tidigt i kväll för att sova och drömma. Ja, inte bara i kväll. Hela veckan sliter vi oss från TVn för att komma i säng och sova våra önskade timmar, ok? Sen utvärderar vi hur veckan varit, och jag törs lova att det mesta i livet varit bättre om du fullföljt din sömnplan.

Redo för backen

20150126-071551-26151729.jpg
Vi är framme i Sälen och mer laddade än någonsin. Det ska bli så roligt att provåka med tvillingarna och stugan vi hyrt är perfekt. Skum doft innan vi vant oss (”perfekt är när det inte är perfekt” som jag brukar säga), klassisk furu, 3 sovrum, inga nära grannar om barnen vill röja loss, men nära Gustavsbacken.

20150126-072451-26691539.jpg
Igår köpte mat som att vi skulle vara borta i åratal, myste in oss, spelade vändtia och testade utrustningen. Till tvillingarna hyrde vi skidor och pjäxor, så söta att jag vill rama in dem.

20150126-072900-26940035.jpgHjälm kan se lite roligt ut på vuxna tycker jag, men man blir varm och skön om huvudet. Och skyddar det förstås.

Se upp i backen! Lissjanis invaderar.

Lindvallenresor & kostveckoslut

slalom_lindvallen1

Ända sen 2011 har vi gjort en årlig familjeresa till Lindvallen, med undantag från året då tvillingarna var bebisar. Nu packar vi ut för ännu en traditionell resa, och det blir bara roligare och roligare för varje år. Tyvärr har vi inte med någon farmor som förra året, så jag och Jonas kommer behöva byta av varandra med Jonna och Junior för brantare backar med de stora, men jag hoppas även vi lyckas frälsa de tvillingarna med skidåkarglädje.

junior_hjalmI år lockar hjälmen i alla fall. Alltid en bra start.

Bebisar är gulliga, men det är roligt när hela familjen börjar få samma intressen och alla kan vara med. Att uppleva världen tillsammans, trots att det är 6 år mellan Hugo och tvillingarna. Jag skriver mycket träningsrelaterade mål, mina drömmar yrkesmässigt, och hur jag jobbar mot att vara i balans – både fysiskt och mentalt, men det största för mig är ändå familjelivet.

skid_lindv

Nu blev det här inlägget djupare än jag tänkt, men jag (och säkert många med mig) kan behöva en påminnelse om detta ibland. Jag har aldrig haft som mål att bli rik och berömd, men att en familj att älska och bli älskad av. Och att spendera mina dagar med det jag älskar. Visst kräver stor familj och eget företag mycket slit. Du är aldrig riktigt ledig t.ex., varken privat eller yrkesmässigt, men å andra sidan får du mycket kärlek och det mesta är kul. Med rätt inställning, tålamod, och om du vårdar dina relationer väl.

lindvallen_ar

En av fördelarna är att du kan boka en spontan resa innan sportlovsveckan. Om eventuella skolbarn och anställd sambo får ledigt vill säga, och om familjen har råd. Ekonomisk trygghet är ju inte alltid en garanti som egen. Hos oss står Jonas för största inkomsten, vilket ibland är slitsamt för oss alla med många resor och sena kvällar, men därför extra viktigt att ta vara på dagarna vi är tillsammans. Ovan ser du bilder från våra skidresor från olika år:

  • 2011 var jag höggravid med tvillingarna, men skötte ändå rollen som skidlärare eftersom jag har mer skidvana än Jonas.
  • 2012 (överst till höger) höll vi oss hemma med två bebisar, med det blev ändå lite ”slalom på tippen” (Hammarbybacken som egentligen är ett sopberg) med Hugo. Det året vägrade Hampus.
  • 2013 var året jag åkte Vasaloppet och vi reste tillsammans med vänner/kollegorna Sofia och Gustav. Som tur var inleddes veckan med loppet så att nerverna kunde slappna av under resten av semestern. Nu tycker både Hugo och Hampus skidor var kul.
  • 2014 reste vi med svärmor och provade åka med tvillingarna för första gången. Det var INTE poppis! Pjäxorna gjorde ont och benen blev spaghetti. Däremot var det kul att det släppte för Hampus.

grill_lindvallenBilden från en utomhuslunch i Lindvallen 2012.

Och appropå spaghetti (=mat) är det dags att avsluta temaveckan kost mot vårens ”Toppenform 2015”. Hur har det gått för er som hade en målsättning för veckan?  Mina egna kostutmaningar för veckan har gått bra. Jag har varierat mina middagar och luncher, för det mesta ätit i lugn och ro, och bara tuggat 2 tuggummi. Känns som att både kropp och själ mår bra av detta, men en och annan läsk blir det säkert på semestern. Inga förbud som sagt, men balans är alltid eftersträvbart.

Mot Lindvallen 2015!