4 pull ups

jag_kammarrgym

Att ta sig över den mentala spärren. Det är stort. I morse gjorde jag 4 strikta pull ups. Inte mycket att skryta med i jämförelse med många andra, men jämföra ska man ju inte, och för mig som fastnat på 3 st i över ett år är det magiskt. Världsrekord för mig och ett tecken på att allt går med lite vilja och mod. Den vetskapen och känslan tog jag med mig till jobbet som tränare..

riddarh_gym

På samma sätt försöker jag få mina grupp- och PT-klienter att känna – att de orkar så mycket mer än de tror. Bort med tankar på bristfällig träning under sommaren och in med bilden av sig själva så där vältränade som de var innan semestern, när vi kört på hela våren. Att det positiva med att känna sig ”ur form” är att det blir lättare för varje pass. Världsrekord varje gång!

Bara att knyta på sig gympaskorna eller ta sig till gymlokalen är en seger över den mentala spärren. Idag var det kick off för ena cirkelträningsgruppen och de var grymma. Det är du med!

Frisk & Stark Familj – unikt hälsoevent för stora & små

wenngarn_event

Hälsotrenden har bidragit till att allt fler vill satsa på att må så bra som möjlig. Vi blir mer medvetna om vad vi stoppar i munnen och hur pass viktigt det är att vi rör på oss. Vi vuxna tränar till olika lopp, tillsammans med personlig tränare och går på inspirerande träningsevent, men barnen har samma behov. De är vår framtid och vi som träningsföräldrar deras förebilder. Mina egna leker ofta att de ”går och tränar” och i det här eventet ska vi göra det tillsammans.

27-28 september arrangerar jag och Milla eventet ”Frisk & Stark Familj” tillsammans med Wenngarn Sportcenter - ett unikt hälsoevent med lika mycket fokus på oss vuxna som våra barn.  I ”Frisk & Stark Familj” ingår inspirerande träning – både tillsammans med våra barn vid ”Get OUT to work OUT Family” och sedan var för sig, all-inclusive med övernattning och god, hälsosam mat på Hotell & Restaurang Anstalten, föreläsning om familjens hälsa, hinderbana och skattjakt för barnen i äkta slottsmiljö. Passen leds av duktiga profiler inom träning, bland annat Jonas Lissjanis och Betty Erös Wassenius. Det ingår fina goodiebags, massor av överraskningspresenter lottas ut, och ett schema som även ger plats för egen tid att umgås och koppla av tillsammans med familjen.

Ge dig och familjen en riktig hälsoboost inför hösten tillsammans med oss!

  • Pris per vuxen (inkl. mat/boende/goodiebag/träning/föreläsning): 1995 kr
  • Pris per barn (inkl. mat/boende/”skatt”/träning. Gratis för barn under 2 år): 499 kr
  • 500 kr i anmälningsavgift/vuxen – resten betalas på plats. Anmäl dig till: info@wenngarnsportcenter.se

Schema 27/9*:

  • 10.00: Samling och fika.
  • 11.00-12.00: ”Crossfit” alt. ”Get OUT to WorkOUT Family” med Anna Lissjanis och Milla Åkerlund.
  • 12.30-14.00: Lunch (buffé).
  • 14.00-14.45: Föreläsning – ”Total hälsa för familjen” med Anna Lissjanis och Milla Åkerlund samt ”Skattjakt på slottet” för barnen.
  • 15.00: Mellanmål.
  • 16.00-17.00: ”Kettlebellspass” med Betty Erös Wassenius samt hinderbana för barnen.
  • 17.30-19.00: Middag (buffé).
  • 20.00: Filmvisning.
  • 21.00: Kvällsmål.

Schema 28/9*:

  • 06.45-07.15: Morgonjogg/promenad med Milla Åkerlund.
  • 07.15-08.00: Yoga med Anna Lissjanis.
  • 07.00-09.00: Frukost.
  • 10.00-11.00: ”Back to basic” – styrketräningsworkshop med Jonas Lissjanis samt löpintervaller med Anna Lissjanis och Milla Åkerlund och ”bak/matlagnings-inspiration” med Fanny Roethlisberger alt. bollspel för barnen.
  • 11.30: Lunch och avslutning.

* Mindre ändringar kan fortfarande ske och fler instruktörer tillkomma. 

P.S. Alla, även du utan barn, är välkomna! D.S.

Träna tillsammans med familjen

terese_bok2

Barn gör inte som vi säger – de gör som vi gör. Detta stämmer även på vuxna i många fall, men jag kan verkligen skriva under på att barnen inspireras och tar efter oss vuxna. Om detta, att aktivera hela familjen och skapa rörelseglädje tillsammans har Terese Alvén nu gett ut en bok om – ”Träna tillsammans med familjen”. Ett ämne som står mig varmt om hjärtat i ett samhälle där barn (och vuxna) blir allt mer stillasittande.

terese_trtillsammans Omslagsbilden har Terese man Glenn tagit och resten av bilderna grymma fotografen Jane till vänster om författaren och mig.

Igår var det releasefest och jag ville gärna vara med och fira tillsammans med halva barnaskaran. Terese presenterade boken, det bjöds på smått och gott att äta och dricka, och precis som bokens tema uppmuntrades till lek och rörelse med Born to Move-dans och bObles.

bobles

Syster Mia var där med Hjalmar och Olivia och jag med Junior och Jonna. Ett event där man fick klättra, balansera, hoppa och åka på bObles passade våra vildbusar bra och det var svårt att få med dem hem.

terese_bok3

Äkta rörelseglädje som självklart ska uppmuntras. Terese bok är en perfekt inspirationskälla hur hela familjen kan träna och må bra tillsammans, vackra bilder och enkla, sunda tips. Rekommenderas varmt till dig som vill skapa en bra grund för dina barn!

P.S. Precis samma inriktning som den här boken har mitt och Millas event ute på Wenngarn i slutet av september. Fram för aktiva, glada familjer! D.S.

Företagsträning

cykl_slottStockholm har så många vackra byggnader och drömmen vore att jobba som PT åt personerna i den här. 

Måndag. Sen jag blev egenföretagare småbarnsmamma har dessa dagar fått ett extra skimmer. Ofta är jag ivrig att komma igång med alla idéer och roliga projekt efter helgen med familjen. Idag är min första officiella arbetsdag, även om jag småjobbat endel hela sommaren, och den inleddes med en cykeltur till Riddarholmen för att träna mina företagsgrupper – idag en ”Kom-igång”- och en löpgrupp.

lophopp_riddarhJag har saknat alla härliga deltagare och nu har jag äran att träna ytterligare en arbetsplats anställda. Idag var vi 26 personer i löpgruppen.

Kom-igång-gruppen springer inte utan får gå raskt, höja pulsen i trappor, träna styrka och rörlighet med egen kroppsvikt och olika redskap. Löpgruppen kör jag löpskolningsövningar, olika typer av intervaller från gång till gång samt styrkeövningar bra inför löpningen.

plank_riddarh utfall_kammarr gummib_riddarh

Senare i veckan har jag två grupper som kör Crosstraining/cirkelträning i företagsgymmet. Det ser jag också fram emot. Stämningen i grupperna är så skön och jag förstår att de gillar att komma ifrån skrivbordet en stund, bygga gemenskap, muskler och hjärta. En lyx alla företag borde ta efter som både ökar välmående, effektivitet och minskar sjukfrånvaron.

outf_riddaghTräningskläder från Reebok, Craft och Merrell.

Dagens tränare. Är du och dina arbetskompisar intresserade av dennes hjälp? Hör gärna av er till: trendotraning@gmail.com

Guid inför loppet

halvmara_springer DN Stockholm Halvmarathon förra året.

Hösten är som vanligt full av olika löplopp. Själv ska jag som bekant springa Helsingborg Marathon och Tjejmilen för att bidra till bekämpningen mot barnäktenskap genom Plan Sverige. Jag ser fram emot båda, och rent mentalt har jag taggat ner till att släppa all prestation, gå enligt dagsform och bara glida på stämningen och energin från alla runtomkring. Visst vet jag att tävlingsjävulen inom mig kommer fram, men jag har ingen måltid. Trots det gillar jag struktur och vill förbereda mig för att göra upplevelsen så bra som möjligt och minska skaderisken.

Så här tänker jag kring planering inför mina löplopp. Funkar näven bra inför andra, t.ex. Lidingöloppet eller Stockholm Halvmarathon:

  • Under varje vecka framöver springer jag ca 3 pass varav 1 intervallpass (långa, backar, korta varierar jag från gång till gång), 1 ”njutpass” anpassat efter dagsform och tid, 1 långpass.
  • Långpassens distans är på ca ⅔ (som längst) 3/4 av tävlingsdistansen. Något kortare än så 2 veckor innan loppen.
  • Helgen innan vilar jag från långpass. Jag springer då bara något halvlångt, och nu råkar det vara så att Tjejmilen är exakt en vecka före Helsingborg Marathon. Kanon med kortare fartlopp inför det längre!
  • Veckan inför loppen springer jag kortare pass med fartökning i backar eller plana. Känns benen trötta vilar jag även från det och tränar inget styrketräningsbenpass på gymmet närmare än 4-5 dagar innan loppet.
  • Sista passet (ett lätt) springer jag 2 eller 3 dagar före loppen.
  • Dagen/dagarna innan loppen – VILA och ladda, men sitter inte stilla så att benen känns för tunga morgonen efter. Någon promenad eller så för att inte stelna till i benen.
  • Natten innan loppet. SOVA! Minst 7-8 timmar vill jag ha. Alla barn i sina egna sängar tack!
  • Kläder. Som van löpare vet jag exakt vilka kläder som passar för olika temperatur och väder men är du ovan – kika in på loppets hemsida där de brukar ge råd vid tävlingsdagen. Annars – använd skor du är van att springa i (aldrig helt nya), sätt ev. på förebyggande skavsårsplåster där du vet att du brukar få skav (t.ex. hälarna) och kör lager-på-lager-principen med kläder. Bättre att kunna kasta av sig ett plagg om det blir för varmt än att frysa, men tänk på att du garanterat kommer bli varm när du satt igång att springa så hellre lite sval (utan att frysa) än för varm vid start. När det gäller material är tunna vindplagg och kompressionsplagg i funktionsmaterial bra i tajts och långa strumpor. Sköna, håller blodtrycket uppe och ökar cirkulationen.
  • Mat innan Tjejmilen: Någon tömning av kroppen på kolhydrater känner jag inte är nödvändig och jag laddar som vanligt med Ben & Jerry´s kvällen innan (inte typ Big Pack där det vispats in massa luft som gör magen gasig. Möjligtvis annan kvalitésglass men B&J är min favorit). Sen lättare mat i små portioner under tävlingsdagen som inte ”sätter sprutt” på magen. Typ banan, yoghurt, havregrynsgröt (ej fiberrik) och något koffeinrikt en halv-/hel timme innan loppet.
  • Mat innan Helsingborg Marathon: Det finns olika metoder och teorier angående tömning/påfyllning av kolhydrater, men själv ändrar jag inget mer än att jag ökar jag mängden kolhydrater i maten dagen innan + laddar med Ben & Jerry´s kvällen innan. Viktigt både kalorimässigt och mentalt för mig (glass kvällen innan = min tradition). Tävlingsdagen gör jag som inför Tjejmilen – äter små, lättsmälta måltider som inte ”sätter sprutt på” magen och dricker något koffeinrikt en halv-/hel timme innan loppet. Dessutom kommer jag ha med en typ av pre workout/koffeindryck i vätskebältet att dricka efter ca 2/3 av loppet då en extra kick kan behövas.
  • Akuttips! Inför ev. orolig mage har jag köpt hem Imodium Plus (receptfritt på Apoteket) som motverkar ”diarré med gaser och magknip”.
  • Sist men inte minst kommer jag ladda psykiskt med en positiv inställning och så lite prestationskrav som möjligt på mig själv. Känns allt bra ger jag ändå järnet och annars är det bara att njuta av stämningen och ta mig i mål. Jag kommer även måla upp en inre bild av ett lyckat lopp – visualisera mig en glad Anna i målfållan.

Stort lycka till alla lopplöpare!

47minP.S. För att minska era förväntningar på mig inför kommande lopp måste jag erkänna att jag inte alls sprang milen på 37 minuter i lördags. 47 skulle det vara, men jag slant lite på tangenterna med mina svettiga fingrar. Dock tackar jag ödmjukast för alla upplyftande kommentarer :) D.S.

Jobbplanering

jobbmobSkissar på olika typer av intervaller för löpgruppen inför hösten.

Från fotbollsmatch har Jonas tagit med alla barn för att titta på innebandymatch och jag passar på att tänka. Nästa vecka drar mitt jobb som företagstränare ute på Riddarholmen igång och trött efter gårdagen passar det bra att chilla lite i soffan och planera. Mobilen är mitt bästa arbetsredskap som kringflaxande mångsysslare. Där har jag kalender, intervallapp, tabataapp, pt+ (nu med nya paket, t.ex. för En Svensk Klassiker), mail och skriver in träningsupplägg som synkas med datorn där jag sen kan spara och strukturera allt. Ringa? Ytterst sällan.

getout_kammarr

Förutom företagsgrupperna har jag flera nya PT-klienter som vill köra igång samt Get OUT to workOUT- och Wenngarn-eventet att fixa med. Get OUT har fyllts på fort, så skynda dig att boka om du vill vara med (mer info här). ”Frisk & Stark Familj” på Wenngarn´s bitar börjar också falla på plats (ex. grymma instruktörer). Det ska bli så kul, så ha tålamod efter information och håll helgen 27-28 september fri!

Bröllopsoutfit

jonas_jag_ans

Luften darrade av kärlek här ute på Bergendal Meetings där det igår vankades bröllop. Även om jag bara känner brudparet och tjejerna från möhippan finns det så mycket känslor i allt att jag grät och skrattade om vartannat hela kvällen. Så vackert, och en dag som får mig att relatera till mitt eget bröllop och hur häftigt det faktiskt är att dela sitt liv med en annan människa. Det finns dagar jag känner för att strypa den här mannen, men även då vet jag att det är övergående. För det vi har ihop är så mycket större än ”en full diskmaskin”.

outf2_brollop

I hänsyn till brudparet lägger jag inte upp några bilder från gårdagen, men så här blev kvällens outfit till slut. Och i hänsyn till brudparet inte den röda klänningen jag provade. Det finns mängder med regler runt bröllop och tydligen betyder röd klänning att man haft ett förhållande med brudgummen, så den slopade jag. Istället fick det bli en grå från Tiger som matchade Jonas kostym (istället för skjortan) + ett halsband jag lånat av min modebloggande syster. Till henne åker Jonas nu för att hämta upp Hugo som  har fotbollsmatch kl 9 medan jag får lyxa med hotellfrukost. Så som förhållanden är – att ge och ta ;)

Tack för ett sagolikt bröllop och en kul kväll vackra fru och herr H, och tack till syster m.fam. för barnpassning! Glad att ha er alla i mitt liv ♥

Färgsprakande höstjackan

jackor_aw14

Det börjar bli kyligare ute till min stora förtjusning. Jag älskar att gosa in mig i mysiga kläder efter en barhudad sommar och under inskolningen av tvillingarna plockade jag fram min luggslitna höstjacka att stå ute i. Jag har många vinterjackor, många tunna vindjackor, men inget mellanting. Gärna snygg, gärna mjuk utan prassel. Här är några färgglada förslag till dig som också letar: