Stockholm Tunnel Run Norra Länken

tunnelrun_outf

Så hur var Tunnel Run? Efter att ha skickat ut en sockerspeedad mellanson + 3 polare, man och äldsta son på fotfollsträning, och småttingarna fått rosa nagellack som ”måste torka” ska jag berätta. Jag kan ju inte bidra med så mycket matnyttigt inför framtiden eftersom loppet bara gick en gång, men kanske lite löpinspiration? Laddad med havregrynsgröt och en fet kaffe timmen innan rullade jag ner för Värtavägen mot start. Dagens löpkläder ser du ovan – långa kompressionsstrumpor från Gococo, Tunnel Run-attiraljer och resten CRAFT som jag sprang loppet för.

tunnelrun

Hela Frihamnen lyste upp av neonfärgade reflexvästar, men eftersom det var flera olika starttider kändes det inte trängre än andra lopp eller att 42 400 personer var anmälda. Men nog var det många laddade löpare och stämningen hög. Jag taggar som vanligt till när det är tävlingsdags, trots att jag inte hade någon måltid, och hade svårt att hålla igen som jag tänkt göra p.g.a. en långdragen hosta.

Benen gick som i trans, inte minst de häftiga delar av loppet med musik och discostämning. Här offrade jag några sekunder för att försöka få med det på film, dock skakig och dålig kvalité. Annars var jag lite besviken på att det inte var mer pepp längs vägen. Vi fick inte ha egen musik i öronen av säkerhetsrisk, och de kunde ha bjussat på mer drag inne i tunnlarna, men en killes beröm över ett ”snyggt löpsteg” gav en extra energiboost (och fortsatt stark hållning). Tack för det!

linda_jag_tunnelr

För övrigt en relativt snabb bana men ändå flera sega backar, och på slutet 2 km lätt uppförssluttning jag inte var beredd på. Jag var nära att kräkas i målet trots att jag saktat in tempot, men min vän och f.d. arbetskollega Linda fick mig på andra tankar. Svettiga kramar och inbokad lunch blev en fin avslutade på dagens löpupplevelse.

tunnelrun_medalj

Resultat? Jag sprang på 45 minuter och är jättenöjd med det, och barnen över ännu en ”guldpeng” till samlingen.

Ortorexiföreläsning & frågestund

event_jul

Vad är ortorexi och vem drabbas? När blir träning och nyttig mat destruktiv istället för hälsosam, och hur kommer det sig något som borde vara självklart och njutningsfullt leder till ångest? Välkommen till en kväll på Elite Rehab Studio där jag först pratar om min egen resa från tränings- och matmissbruk, om vad ortorexi innebär, hur någon som drabbas kan bli hjälpt, samt hur du kan jobba för mer balans i livet.

Sen är ordet fritt. Du får chans att ställa frågor och vi luftar de vanliga men ofta dolda och skamfyllda problemen med ätstörningar av olika slag. Det krävs ingen diagnos – var och varannan människa har ett mer eller mindre laddat förhållande till mat på olika sätt. Genom att prata mer öppet kan vi öka förståelsen och lättare hjälpa varandra.

Priset är 100 kr (betalas på plats) och du anmäler dig genom att maila mig på trendotraning@gmail.com.

Varmt välkommen!

Fit for fun Tunnel Run

tunnelrun_vast

Redan i tisdags hämtade jag ut mitt startkit för Stockholm Tunnel Run. Som tur var. Redan då var det lång kö till utlämningskassan på Intersport och jag vågar knappt föreställa mig hur mina hoods här på Gärdet kommer se ut i morgon. 42 400 löpare ska ta sig till Frihamnen för att inviga Norra Länken i löpskor, och med så många deltagare är det norra Europas största 10-kilometerslopp. Korvstoppning?

tunnelrun_kitInget nummer på västen, men annars vore det ett bra substitut till pappers-nummerlappar som lätt går sönder vid alla lopp. Hög synbarhet och bra marknadsföring dessutom, även om det i detta fallet bara blir ett enda race.

Jag är glad att få komma iväg fort i startled 3 kl 12.20 för att slippa den värsta trängseln men har annars ingen måltid. Sen all press jag la på mig själv under Klassikeråret har jag slutat stressa upp mig i förväg. Lust och dagsform får bestämma och jag springer istället lopp för att jag:

  1. Älskar att springa.
  2. Gillar stämningen av ”träningsfest”.
  3. Samlar på upplevelser.

Efter ett år då jag sprungit över Ölandsbron, premiärkört Women´s Health Halvmarathon och Helsingborg Marathon, slirat ner på en lerig Åreskuta, vimsat runt i Central Park och mycket annat känns det häftigt att avsluta tävlingssäsongen som en lysande mullvad under jord. Ses vi?

4 favoriter med hantlar

hantellsid_axl

Hittills har jag visat mina 4 favoritövningar i smithmaskincabelcross och med pinne, och den här veckans redskap är hantlar. De har fått hård konkurrens av kettlebells, TRX och andra trendiga redskap i gymmet, men vid ”finlir” för mindre muskelgrupper tycker jag fortfarande hantlar är bra. Hantlar går att använda till den mesta träningen, men här är 4 av mina favoriter:

1. Hantellyft åt sidan (bild ovan). En basic övning för att träna mellersta delen av axelns 3 muskeldelar, men för många svårare än den ser ut. Nr 1 är att lära sig aktivera rätt muskler och slappna av i nacken. Här har jag lagt upp en film med tekniksnack och nedan i text:

  • Håll hantlarna med lätt böjda armar. Spänn till i axlarna och behåll musklerna spända. Spänn även magen och stå stilla med kroppen under hela övningen. Sänk skuldran och slappna av i nacken under hela utförandet.
  • Behåll samma vinkel i armbågen hela tiden och tänk att du lyfter med armbågen (inte handen) ut åt sidan tills överarmen är paralell med golvet. Vinkla lillfingret lite upp mot taket för extra kontakt med axlarna. Bromsa vikten på vägen ner (hela tiden med kontakt med axlarna) tills du har ca 1 dm innan hantlarna nuddar kroppen. Vänd upp igen.

hantell_fram_axl

2. Hantellyft framåt. För de små musklerna på axelns framsida och övre delen av bröstet. Tänk stark stabil kropp, sänkt skuldra, knogarna upp mot taket och lyft tills armarna är parallella med golvet. Bromsa vikten på vägen ner och vänd upp innan musklerna slappnar av.

axelrotation_hantlUpp lite med höger armbåge så blir det bra.

3. Axelrotation bakåt. Tänk att du har en fyrkantig box framför dig där du bara kan rotera med 90% i både axel- och armbågsleden. Slappna av i nacken och rotera fram/bak.

tric_hantlTräningskläder: Linne och tights – W-Sportswear, sport-bh – Daily Sports, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

4. Tricepspress mot pannan – gärna på boll så att core, höft, rumpa och baksida lår får jobba samtidigt. Tänk att överarmarna ska peka rakt upp mot taket och håll ett konstant axelbrett avstånd mellan armbågar och hantlar. Böj i armbågsleden och jobba med kontroll så långt ner mot pannan du kan innan du pressar upp hantlarna mot taket med triceps.

Som sagt – finlir jag själv inte prioriterar vid ont om tid men brukar lägga in t.ex. i slutet av ett pass med basövningar eller i superset med övningar för större muskelgrupper. Också bra vid rehab-träning eller varför inte som fredagsfysmys?

Att lyckas i träningsbranschen

camilla_caroline_jag

Den stora hälsovågen just nu gynnar oss som jobbar med träning samtidigt som allt fler utbildar sig och konkurrensen ökar. Inte minst för alla egenföretagare och (trots att det är 2014) oss tjejer. Men vi har mycket att lära av varandra och kan hjälpas åt för att lyckas. Igår kväll hölls en nätverksträff för tjejer inom träningsbranschen på tjejgymmet Rosa Skrot. Det är alltid lika roligt att träffa alla inspirerande tjejer, som Caroline och Camilla Dymling, en av gymmets 4 kvinnliga ägare på bilden ovan. Alla med olika bakgrund, kunskap och erfarenhet men det gemensamma intresset för företagande och träning att bolla kring.

rosaskrot_traff

Vi mumsade på Bounce Balls medan Camilla berättade Rosa Skrots framgångshistoria. Gymmets samarbeten med att hålla event åt PR-byråer och bloggare är en del av den, och jag var själv med som bloggande PT på gymmet under starten hösten 2012, har sett Rosa Skrot växa fram och är glad över att de lyckats så bra.

För mig gick det dock mindre bra av personliga och praktiska skäl. Det är svårt att både starta upp en egen verksamhet, göra Klassikern med träning likt en elitidrottare, inte tillgodose sina fysiska behov och samtidigt sköta en familj med 4 barn. Mitt råd är att testa sig fram vad som funkar i livspusslet och sen satsa på de bitarna som ger mest – både ekonomiskt och personligt. Att ha en långsiktig plan och kanske låta allt gå på sparlåga ett tag tills ”barnen blivit större” eller vad du prioriterar mest i livet. Eller helt enkelt släppa kraven på perfektion inom andra bitar en period då du satsar på att bygga upp ditt företag, men att göra allt samtidigt är inget lyckat koncept. Hälsa först!

Andra tankar och tips från kvällen:

  • Att nischa sig. Ett bra sätt att sticka ut och lättare attrahera en speciell målgrupp i mängden utbud. Var tydlig med vad du står för och kan erbjuda, våga vara kaxig och sticka ut.
  • Exklusiv och personligt bemötande. Att kunderna ska känna sig sedda, ompysslade och att vi ser människan bakom ”skalet” som ska träna.
  • Ett steg i taget eller bara kör? Att direkt från utbildning starta som egenföretagare kan vara tufft. Jag själv har jobbat med träning i snart 15 år och startade tryggt som anställd, ett bra sätt att få erfarenhet. Men! Hela livet är en chansning och med en bra plan, kanske ett sidojobb som ekonomisk trygghet, kan du bygga upp ditt företag successivt tills du vågar satsa helt på det du brinner för.
  • Marknadsföring. Mitt eget råd är att jobba hårt på att synas i olika sammanhang (rätt sådana som lyfter ditt varumärke), utnyttja sociala kanaler och gärna samarbeta med andra inom branschen. Jag själv jobbar dels med andra företag och PR-byråer, mina kollegor på Elite Rehab Studio och mycket med Milla, som arrangerat kvällen men tyvärr inte kunde vara med oss. Hon och jag trivs jättebra ihop och kompletterar varandra bra.
  • Ta hjälp utifrån! Du måste inte vara expert på ekonomi och annat. Våga be om hjälp eller betal för tjänster. På så sätt frigör du tid och energi för det du är bra på.

Och du. Alla snedtramp är erfarenheter som hjälper dig snabbare framåt vid nästa försök, så våga ta steget mot din dröm och inte minst – tro på dig själv!

Moviestar

film_inspirerasv

Film i sociala kanaler växer och själv har jag alltid varit intresserad av att leka med rörliga bilder – både bakom och framför kameran. Ett intresse jag ärvt av min pappa som filmat min och mina syskons uppväxt med super-8-kamera, filmer jag under gymnasiets prao på Medielabbet i Östersund spelade över till VHS. Ännu ett utdött medie, men jag och mina vänner älskade i alla fall att leka TV och apa oss framför kameran.


..och under min universitetsutbildning i Multimediadesign gjorde vi filmen ”404” i Karlstads underjordiska gångar. Jag var både kamerakvinna och skådespelare i denna spännande thriller :)

jag_inspirerasv

Film är som sagt kul och något jag även gärna jobbar med idag, i glad men lite mer seriös form här på bloggen och åt företag. Ett ypperligt medie att nå ut med budskap, som t.ex. övningar med rörelse och ljud. Idag fick jag stå framför kameran på Elite Rehab Studio för Inspirera Sverige, en ny sajt som ska riktar sig mot företag som kan prenumerera på korta filmer i kategorierna ”Personlig Utveckling”, ”Kost”, ”Träning” och ”Tänkvärt”. Jag är med under ”Träning” med tips på övningar med TRX och kettlebells, filmer ni också kommer få ta del av framöver.

Nu ska jag strax iväg och inspireras själv av ett gäng andra stjärnor inom träningsbranschen, varav många syns i film på Youtube och olika hemsidor. En rolig dag.

Julkalendrar 2014

4eadvent

Förväntningar, tända ljus, samlas med sina nära och kära, öppna och numera mest se lyckan i andras ögon vid presentutdelning – jag blir aldrig för gammal för julen. Mest ser jag fram emot det bilden ovan representerar bra. Vi reser som vanligt till mina föräldrar i Jämtland för avkopplande dagar där vi, förutom en och annan löp- eller skidtur, gör allt tillsammans. Sitter och pratar i timtal varje måltid, är ute och leker med barnen, bara ÄR.

julkal_2015

Men även alla förberedelser fram till detta gillar jag, och ett trevligt sätt att räkna ner är med en julkalender. Det är bara 1,5 vecka kvar till 1a advent och här är några tips på kalendrar:

  • Chokladkalender med fair trade, ekologisk choklad utan mjölk (finns även en med sockerfri choklad). Pris 79 kr på Bodystore.
  • En personlig julkalender med egna överraskningar. Att lägga små lappar med peppande ord, presentkort, små prylar eller ledtrådar fram till den stora julklappen 24e december. Gör en egen med små paket eller köp färdig. På bild ovan en från Länna Möbler för 680 kr.
  • Julkalender att lyssna på. Ljudböcker är alltid uppskattat att sätta på vid läggning och våra barn har lyssnat på Earbooks Julkalender de senaste åren. En saga varje dag fram till jul är ju toppen, men det gäller att vara snabb och stänga av CD-spelaren så att inte hela skivan spelas på en gång. Pris 99 kr hos CDON.
  • Julkalender att läsa. Pixi har en samling med 24 av sina mest populära småböcker att läsa fram till jul. Finns för 155 kr på Adlibris.

Kanske dyker det även upp en adventstävling varje söndag fram till jul här i bloggen precis som förra året. Man vet aldrig.

julkalender_fotbMina egna barn har fått Playmobil- och fotbollskorts-kalendrar av sin mormor och morfar. Med dem och årets julkalender på TV, ”Piratskattens Hemlighet” med skattjakt i den kroatiska övärlden, kommer vi inte ha några problem att få upp tröttmössorna på mornarna under december. 

YO!

yo

Mina äldsta söner skulle tycka att jag ser jättetöntig ut på bilden, men själv är jag mycket nöjd över min nya hoodie. Inte bara snygg – fantastiskt skön med mjukt ludd på insidan och en bred krage att ha som huva, passande att mysa runt i som instruktör/PT. Exceed Performance lärarteam är sponsrade av Reebok som tröjan är ifrån, och ibland har jag turen att mannen kommer hem med något överblivet plagg till mig. Vardagsromantik av högsta rang!

Tröjans funktion och budskap är: YO..

ga

GA! Men den här dagen har jag inte yogat något, bara sprungit (sista turen innan lördagens Tunnelrun), lett cirkelträning och ska strax träna två PT-kunder. Ena ska köra ett ”Mini Get OUT” i Humlegården och andra på Elite Rehab Studio. Trevlig kväll!