Röhnisch ss15

rohn_ss14_hopp

Som jag nämnt missade jag pressveckan och därmed Röhnisch uppvisning av klädmodet för våren/sommaren 2015. Men misströsta inte – jag har fått tillgång till ett par bilder från kollektionen. Inga rena produktbilder finns att tillgå än, men dessa härliga kollage. Inspirerande en dag då jag höll på att frysa öronen av mig vid en företagsträning utomhus.

Jag gillar verkligen de blommiga tightsen. Hög midja är en skön och bra trend, speciellt för oss med ”mammamagar”, och mönster är alltid roligt. Ibland kan det bli för mycket, men med en enfärgad topp till är det riktigt snyggt.

rohn_ss15_2

Även tighsen med förstärkta partier över rumpa/lår ser fina ut och jag antar att de är nästa generation av Röhnisch klassiska Shape Tights? Några smakprov som sagt, och jag ser fram emot att bjuda på mer.

Komma vidare (& nöja sig)

dips_vikt1

Har du fastnat i att springa exakt lika fort varje runda eller lyfta samma vikter på gymmet? Du kanske är nöjd ändå, vilket kan vara skönt – alla tränar ju inte för att utvecklas fysiskt, men vill du vidare kan det behövas en förändring. Att du utmanar muskler eller hjärta genom att överraska med något nytt. Tre tips:

  1. Lägg in fartökningar i dina löppass, d.v.s. fartlek. Öka hastigheten där det känns naturligt så ska du se att hela rundan går snabbare.
  2. Periodisera styrketräningen (mer om det här) eller ta hjälp av en PT för ny inspiration, vilket ofta leder till nytändning och framsteg.
  3. Styrka syns inte utanpå. Både om du tränar för att bli starkare, snabbare eller bara må bra behöver du jobba mentalt med att peppa dig själv och hålla motivationen upp. Är du inte tillräckligt motiverad når du aldrig målet och många gånger klarar du mer än du tror. Använd tankekraften för att orka ”en repetition till”. Lyft dig själv och njut av resan istället för att leta fel eller jämföra dig med andra.

dips_vikt2För mig har det gått fort att öka i styrka efter träningsuppehållet förra året och nu har jag börjat lägga till extra vikter vid dipsen. Inte för att jag ska bli mästare, men för att jag tycker det är kul att ha små mål i träningen.

I mitt yrke som PT träffar jag dagligen personer som vill bli bättre på olika saker – vilket är positivt, men samtidigt som jag hjälper dem mot sina träningsmål försöker jag jobba med den personliga inställningen till sin situation. Att de är jäkligt bra redan nu, innan  ”de springer milen under 50 minuter”. Att sträva framåt men samtidigt slappna av och känna sig stolta som de är. Kan låta motsägelsefullt, men så behöver det går att utvecklas och samtidigt njuta av resan.

Själv har jag alltid siktat mot nya mål och är fortfarande nyfiken och känner spänning i att utvecklas - professionellt, mentalt och fysiskt. Det har däremot inget att göra med att jag inte trivs med den jag är eller det jag presterar idag. En skön känsla av att vara tillfreds som kommit nu på senare tid, då jag hittat rätt på flera punkter i hur jag vill leva mitt liv.

Powerfrukost allt-i-ett

blab_grot

Som vanligt klev jag upp redan vid kl 6 tillsammans med väckarklockan Junior och har redan hunnit ladda upp med detta. Många gånger är jag inte hungrig direkt på morgonen med efter någon timme kommer suget och det är bra att fylla på inför en lång dag med påklädning av de minsta barnen (mer ansträngande än det låter), egen-, företags- och PT-träning. Dessutom börjar det bli mörkt ute nu – extra påfrestande för immunförsvaret, och därför valde jag en ”powerfrukost” på ett gott och smidigt sätt.

laga_grot

Hemligheten smakmässigt – en nypa vaniljpulver bland grynblandningen, bestående av 1 dl havregryn, 2,5 dl vatten och 1 msk chiafrön. Sistnämnda rika på bl.a. omega-3, kalcium, protein, fibrer och balanserar blodsockret. (Tips – just nu till 30% rabatt på Bodystore).

grot_agg

För naturligt protein-, vitmin-, mineral- och fett-tillskott ett ägg direkt i gröten när den kokt klart. Tidsbesparande mot att koka ägget vid sidan av, och gör gröten sådär fluffigt god.

grot_blab2

Och slutligen mumsiga antioxidanter i form av blåbär, mina extra fina från Jormskogen. Jag häller i dem direkt från frysen så blir de lagom upptinade till att äta.

fruk_grot_blab

Lite kalcium- och proteinrik keso och knapriga sötmandlar på toppen, samt extra omega-3 och vitaminneraltillskott för att säkerställa behovet trots allt ”power”. Placebo eller inte? Jag håller mig i alla fall frisk. Godmorgon!

Inlägg i samarbete med Apoteksgruppen, men åsikterna är som vanligt mina egna.

Bosuburpee -övningstips i film

Medan mannen fortsätter resandet med jobbet till Dubai och Västerås håller jag ställningen här hemma med mitt eget och barnen. Jag känner ändå att batterierna är laddade efter NYC, och en vecka som singelmamma kommer lägligt i tiden av den anledningen. En resa jag kommer leva länge på, och här en övning jag såg en tjej göra när vi provtränade på Equonix.

 

Nu är vi inne på riktigt tuff coreträning eftersom högt tempo blandas in – något jag själv har svårt för med min diastas, men som är ett effektivt sätt att träna hela kroppen på + blanda in puls i en och samma övning.

 

Bosuburpee:
Öka coreträningen ytterligare i din burpee genom att göra den på en bosuboll med den runda sidan nedåt. Extra fokus på stabilitet i bålen i din armhävning (eller om du väljer en burpee utan armhävning) och starka axlar när du lyfter bosubollen mot taket.

 

Alternativet är att du vänder den platta sidan nedåt, gör din armhävning framför bosubollen och hoppa upp på den i ett spänsthopp. Försök även öka tempot ytterligare mot mitt i filmklippet.

 

Trevlig tisdagsträning!

Lysande löpdag

ans_craftrun

Veckan sparkades igång ordentligt med löpning i två omgångar. Skönt, för jag hade som sagt inte sprungit sen turen i Central Park, och vid för lång frånvaro suger det i benen. Som två vildhästar som varit bundna för länge och äntligen får använda sina krafter. Redan kl 7 sprang jag ut med en PT-kund som kör styrka med mig men vill även bli en snabbare löpare. Jag tog henne till ”mördarbacken” i Lill-Jansskogen för 4 backintervaller av olika längd. Det var första gången hon tränade intervaller i backe – något jag ville inspirera henne till och lära ut tekniken för. Hon har tidigare haft problem med ett knä, och intervaller i uppförslutning är skonsammare och bra ”styrkelöpning”.

2lopoutfitsLöpkläder vänster: Jacka och tights – Casall, reflexväst – Röhnisch, strumpor – Icebreaker, skor – Merrell Allout Fuse. Löpkläder höger: Jacka, tights, mössa, handskar – Craft, strumpor – Ullmax, skor – Merrell Allout Fuse, klocka – TomTom.

Efteråt jobbade vi med dynamisk rörlighet och stretch inne i min PT-lokal innan jag lubbade hem, duschade och bytte om till torra kläder. Torra, och nu behövdes inte längre reflexvästen. Dels hade det ljusnat ute och dels..

lophost_craft

..lyste min nya löputstyrsel ur Craft´s PR Brilliant Thermal-serie upp den grå dagen. Höstlöven låg verkligen i lä gällande synlighet och jag behövde verkligen inte frysa när jag coachade mina två företagsgrupper (mest från sidan varför varm klädsel behövs). Både tights och mössa är fodrade och jackan vind- och vattenavvisande. Sistnämnda behövdes verkligen vid min andra företagsgrupp då det började ösa ner, och andra funktioner jag gillar med jackan är fickor som rymmer iPhone, nycklar etc, det elastiska materialet som ger god rörlighet, snygga reflexdetaljer och sköna muddar i ärmslutet.

En lysande måndag med andra ord – både i form av stjärnorna jag instruerade, mina kläder och bästa löpårstidens vackra färger.

P.S. Vill du vinna lika lysande kläder från Craft? Lägg upp en bild på Instagram (kontot måste vara öppet) ”thet captures your brilliance” med hashtag #shareyourbrilliance före 9 november. Mer info om tävlingen här. D.S.

Back (på många sätt)

nyc_vagn

Det gick relativt snabbt att ställa om sig från 18°, skyskrapor och vuxentid med mannen till 10°, funkishus och mammaliv. Men kontraster är härligt, och även dygnsrytmen var oväntat lätt att ställa tillbaka. Sömn på flyget hem och läggdags kl 22 i lördags gav energi till allt vårt vanliga söndagsfix samt ett ”back attack”-pass igår.

chins_12

Om kroppen är i balans sömn- och energimässigt visar sig tydligt i tyngre övningar som chins och marklyft. Under USA-resan har jag inte haft samma power och mest ”mystränat”, men igår var jag tillbaka – piggare än på länge. Baksidan fick sig en ordentlig omgång med superset av både pull-ups, chins, marklyft, rodd, baksida axlar i cabelcross, armhävningar och dynamisk sidoplanka på bosuboll.

rygg_diptic

roding_godis

Energi från sömn, men även den fina middagen vi välkomnades med av mina föräldrar. Röding, mandelpotatis och morötter från Jorm + lite smarr från taxfreen framför nystartade ”Så Mycket Bättre” (älskar att barndomsidolen Orup är med) senare på kvällen.

jj_usa_presentVänster: Junior visar upp nya Spiderman-klockan. Höger: Junior och Jonna i nya lättviktsjackor (och egenvalda accessoarer). 

Vi har blivit väldigt bortskämda av mina föräldrar, inte bara med en vuxenresa, en full frys, städning och välkomstmiddag – barnen har haft det väldigt när vi varit borta. Haft någon som leker med dem hela tiden, fått hemlagad favoritmat och gjort utflykter. För mig, som både har jobb och allt vardagsfix runtomkring, blir det oftast att vi gör saker i samband med annat. Som en tur förbi parken efter hämtning på förskolan eller min träning/tvillingarnas lek på MiniSats som igår, men när de väl ser sina morföräldrar är bara de små i centrum.

ua_trojor_hh

Men lite hade barnen ändå längtat mig och Jonas. Och efter presenterna. Junior blev mest glad över en Spiderman-klocka i plast, Jonna över ett flygplan från Planes-filmen, Hugo och Hampus över fotbollskort som Jonas köpt här hemma. Det var det enda de önskade sig – som inte fanns i USA (bara baseboll eller hockeybilder), men alla fyra fick nya jackor från The North Face i olika färger (vändbara med ena sidan mönstrad), och de stora fick Under Armour-tröjor och Adidas-sneakers. Allt till ca halva priset mot här hemma.

En bra resa men även good to be back. Idag med tema löpning och både backträning med PT-kund nu på morgonen och senare två företagsgrupper. Jag har inte sprungit sen onsdagens vilsepanna i Central Park så det blir skönt. Monday = happy run day!

Burgare med morotsstrips

burgare_morot

Trots obegränsade möjligheter att frossa i burgare åt vi det bara en enda gång under dagarna i New York. Dåligt tyckte mannen, men med en frys påfylld med kött från föräldrarnas gård och ett pånyttfött matlagningsintresse kände jag att egna kunde bli ännu bättre än de från ursprungslandet. 100% närproducerat och ekologiskt kött som mamma och pappa malt själva och jag bara blandat med ägg och kryddor för bästa saftighet.

Till burgarna morötter rostade i ugnen, även dessa egenodlade från Jorm. Ett substitut till strips jag blivit inspirerad till från Lofsans duktiga ”kock-man” Hans Instagram - @reindeerman (även om han friterade selleri och palsternacka).

jonna_burgare hamp_bugareNyduschad fotbollskille.

Hamburgare är så bra familjemat eftersom alla kan välja tillbehör själva. Junior åt överbliven kokt potatis till sin biff. Jonna och Hampus bröd, ketchup och ost. Hugo vågade lägga till dressing och rostad lök..

burger_nara

..jag och Jonas adderade dessutom halloumi, sallad, tomat, gurka, rödlök, avocado och så morotsstripsen. Prickarna över burgaren vore knapriga bacon och ett stekt ägg, men man kan inte få allt. Det blev ändå en jättegod söndagsmiddag och fin övergång från vår resa till vardagen.

Chelsea Piers

nyc_chelsea1

Nu är vi tillbaks i Stockholm och efter en vilo/jetlag-dag och 9 timmars sömn ska jag och tvillingarna gå till SATS medan Jonas och storbarnen är på fotbollskupp. Min vanliga träningsmiljö med andra ord, men i efterhand måste jag lägga till ännu ett träningstips från min och Jonas USA-resa. Sista dagen i New York gick vi till sportcentret Chelsea Piers uppbyggt på gamla pirer i hamnen. Ett enormt ställe med byggnader för bl.a. hockey, tennis, basket, baseboll, simning, spa, golf, boxning, crossfit, klättring, segling, gruppträning, fotboll, triathlon m.m., och ett gym omringat av en inomhuslöpbana som vi besökte.

chelsea_piers

Här var det långt ifrån gratis att träna, men vi förhandlade ner priset på engångsträning från 50 dollar/person (ca 350 kr) till hälften. Jag tror även det är billigare att köpa kort för fler dagar, men vi skulle ju åka hem och var mest nyfikna på det häftiga centret.

but_chelsea

Ett benpass med äkta järnskrot (inga gummibeklädda Eleikovikter här), kettlebells och test av för mig nya maskiner, bl.a. en skön typ av but blaster blev det för min del. Och vi behövde inte trängas. Precis som hemma var det lugnt mellan morgon- och eftermiddagsruschen, och de få som tränade körde med PTs. Av gammal yrkesskada studerar jag alltid andra PTs, och de jag sett under vår vistelse i New York tycker jag har alla varit duktiga. Hög social kompetens och bra upplägg med mycket funktionella övningar.

Det märks att USA är ett träningsland, även om vissa helst äter halvmeterskorvar och hejar på när andra sportar istället för att göra det själva andra, tränar för hårt att bli bra inom sin idrott eller ur som motionärer ur hälsoperspektiv. Oavsett innebär allt fokus på sport gemenskap.