Träningsmode hösten 2014

rohn_aw14

Ett av mina kom-igång-tips var att köpa nya träningskläder som du känner dig snygg i och gärna visar upp. Under våren har jag gått på ett flertal pressvisningar och tittat på vad som kommer till butikerna nu i höst, och för ett par dagar sen fick jag ett mail om att Röhnisch aw-kollektion nu finns att beställa. Ovan ser du några av mina personliga favoriter ur kollektionen – speciellt tightsen med hög midja och trädmönster, och nedan en återblick vad jag kikade på från andra märken.

reebok_aw14Reebok bjuder på en explosion av mönster, metallic och färg, men även mjuka och lugna myskläder.

casall_aw14Casall satsar som vanligt på snygga ryggar och i övrigt sexigt ormskinnsmönstrade tights varvat med klara färger och sköna oversize plagg.

dom_aw14 dom_aw14_2Drop Of Mindfulness blandar färgstark melering på sina populära Bow-tights och Spaghetti Dog-linnen med grå toner och neon.

ua_aw14Under Armour kommer med mörkare och höstligt snygga färgkombinationer. Stilrent men ändå fina detaljer av insprängt mönster.

soc_monster soc_skorSoc satsar på mönster och färg – både på tights och skor.

hm_aw14HM har allt från mönster till avskalade höstfärger. Billigare plagg för dig som vill förnya garderoben ofta.

Ut och shoppa!

Solkysst rygg

outf_sommar14

Tänk vad lite sol kan göra för humöret, energin och för att känna sig fräsch. Enligt Vetenskap & Hälsa har solande fler positiva än negativa effekter på hälsan, något jag tycker märks omedelbart strålarna träffar mig. Den har en avstressande påverkan, något som tillsammans med D-vitaminerna även bidrar till bättre återhämtning. Efter sommarens vackra väder känner jag mig utvilad och ivrig att komma igång med höstens projekt, och även i gymmet har de avslappnade semesterdagarna gett effekt. Musklerna är fulla av sun power!

rygg_sommar14Det var roligt att vara tillbaka på gymmet i morse. Att köra gamla favoriter för ryggen blandat med det jag gillar från sommaträningen utomhus, som armhävningar och olika plankor.

Dagens ryggträning:

  • Stående rodd med fri stång och smal fattning underifrån - Breda chins, 4 superset
  • Räckhäv med bred fattning - Smala chins, 3 superset
  • Stående baksida axlar i kabelcross – Tricepsarmhävningar, 3 superset
  • Axelrotation utåt – 3 set per sida
  • Ryggresningar – Plankan med sidorotation, 3 superset

Alla övningar med 15 reps/set eftersom jag just nu kör en ”lätt” stryketräningsperiod innan jag ökar vikterna och minskar antalet repetitioner.

cerise_gulÄven huden får en vacker lyster och musklernas konturer att träda fram. Aldrig är ljusa pasteller eller starka färger så snygga som på mörkhyade människor eller solbrun hud. Dagens outfit med soliggult + cerise gick inte att matcha bättre: Linne – Drop of Mindfulness, shorts – Under Armour, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

20140730-190853-68933474.jpgP.S. Men även om solen har övervägande bra hälso- och skönhetseffekter gäller det att ha respekt för den. Hudcancer är den vanligaste cancerformen i Sverige så var noga med solskydd. Vi har använt en smidigt spray och skum från ACO i sommar, som tål både svett och vatten. D.S.

Kom-igång-tips hösten 2014

bil_glasog

Hemma igen efter några veckor på vift blir det automatiskt så att vi blickar framåt. I bilen pratade vi om hösten och jag gjorde upp inre to-do-listor över allt från att vattna blommorna på en gång vi kom hem till vilka möten jag ska boka. Sommaren är långt ifrån slut – för många börjar semestern nu, men annars är hösten den tid då de flesta av oss sätter upp nya mål med det mesta.

vagSpeciellt efter dessa underbara veckor är det lätt att se positivt och våga satsa. Vi är ju inte i behov av att spara pengar till en solresa på en gång..

Förra veckan svarade jag på frågor om att komma igång med träningen efter sommaren till tidningen Sofies Mode. Numret kommer i september men tills dess får du 11 tips nedan. Även om semestern pågår för fullt kan det ju vara skönt med en lista att gå efter när det är dags.

  1. Gör en research över ditt intresseområde. Vad ska du träna? Utomhus eller på gym? Var? Kolla upp olika gym om du inte redan har ett träningskort eller fråga andra. Webben och sociala medier är kanonbra informationskanaler.
  2. Avsätt träningstid som INTE går att ändra (ha det som mål i alla fall) precis som du gör för att se det där TV-programmet. Planera in runt 2 gånger i veckan (d.v.s. inte för många så att det känns stressande) i kalendern och värdera lika högt som jobbmöten.
  3. Vet du inte säkert vad du vill träna eller har ett speciellt mål – testa olika saker för att få upp träningssuget och tills du hittat något du tycker om. Ofta kommer det nya gruppträningsklasser till hösten och kanske är det något för dig. Eller byt träningsform helt. Börja springa istället för spinning. Gör det du tycker är kul så är det lättare att hålla i.
  4. Planera och sätt upp mål. Behöver inte vara en tuff tävling – att ”må bra” räcker. Även den formen av träning kräver planering. Jag har skrivit mer om mål här och här.
  5. Boka upp en tid med en instruktör/PT på gymmet första dagen. Berätta för honom/henne om dina mål och du får ett program och slipper ”hatta runt” utan att veta hur du ska göra. Jag finns tillgänglig i den här fina lilla privata lokalen på Östermalm där du enbart betalar för PT-träningen (850 kr/h), får en handduk, hygienartiklar och möjlighet att få dina träningskläder tvättade. Intresserad? Kontakta mig på trendotraning@gmail.com
  6. Eller kontakta en kompis redan idag, sätt upp gemensamma mål och synka era kalendrar för att träna ihop under hösten.
  7. Du som inte har gymkort men ändå vill ha hjälp – boka PT-online. Även där kan jag hjälpa dig och om inget paket passar dig – maila mig så fixar jag ett!
  8. Ladda ner en rolig app (20 tips) att registrera din träning med.
  9. Boka ett inspirerande konvent, t.ex. Hälso- och träningsweekend Sälen 10-12 oktober (under hotell-paket-träning) där jag kommer leda löpning och yoga, ett nytt träningsevent för hela familjen ute på Wenngarn i slutet av september som jag är med och arrangerar (mer info kommer), en vän tipsar om att Crossfit Norrtälje anordnar 6 veckor av utmanade och rolig utomhusträning, jag och Milla kommer arrangera fler Get Out to Workout och senare i höst har du Be Your Best Convention 8 november.
  10. Köp nya träningskläder som du känner dig snygg i. Och snygga kläder måste såklart användas! :)
  11. Känns det fortfarande motigt? Läs mina 11 motivationstips och tvinga dig själv att träna de första veckorna – det tar ett tag innan du kommer in i en ny vana, men så länge det är ett självvalt beslut att komma igång lovar jag att du snart kommer älska den. Ja, för träning ger verkligen lyckoendorfiner som sen är svåra att leva utan.

hh_bilMina egna höstplaner berör mer jobb, ev. studier och familjeliv än träning som är en självklar del i mitt liv för att må bra. Det gick ovanligt lätt att resa hem igår. Ingen som kräket ner sig, inget bråk, inga protester efter varje liten bensträckare för att vi måste åka vidare. Men ändå. Familjen är inte komplett och jag saknar redan våra två bustroll. Samtidigt är det bra för Hugo och Hampus att få all uppmärksamhet. 3-åringar är fantastiskt charmiga men också krävande, stör storbarnens lekar och testar gränser. En veckas längtan och möjlighet att göra saker som passar en 7- och 9-åring blir perfekt efter en lång sommar ihop.

Ben 4 x 4 i kalldelen

jorm_enbensboj

Du vaknar upp av ett skarpt sken genom rullgardinen, knallar – skrämmande likt atombomber (borde låta så) och hällregn på taket. Stängt utomhusgym, men då får det helt enkelt flytta in istället. Lite halvt i alla fall. Pappa har ett stort garage i två delar – en isolerad och en med jordgolv, den s.k. ”kalldelen”. Där körde jag ett benpass i går morse som bestod av 4 övningar med 4 set á 15 repetitioner.

Först uppvärmning – en joggingtur ner och upp för Lassebacken (ca 300 m lång), sen enbensknäböj (15 reps/ben) i superset med…

jorm_ohsquat

overhead squat.

jorm_enbensutfall

Nästa superset enbensutfall med Crossbells på skuldran följt av…

jorm_kalldelen

spänsthopp! Ett enkelt, snabbt och effektivt pass att köra utomhus eller inne med enkla redskap. Eller halvute.

Sen hade det slutat regna och jag kunde hoppa ut till en sista solig dag i Jorm. Den spenderade vi nere vid sjön.

Hemfärd

jorm_jj_bat
Semestern är inte helt över än för min del, men Jonas ska starta upp en ny omgång av Eleiko PT-utbildning i Halmstad på torsdag. Därför reser Jonas, jag, Hugo och Hampus tillbaka till city idag men lämnar tvillingarna hos mormor och morfar ännu en vecka. Det är första gången jag är ifrån dem så länge, så nog hugger det i mammahjärtat men jag vet att de är älskade och blir väl omhändertagna.

jorm_junior_flytv

Och jag är tacksam att mina barn får uppleva livet på landet. Vara med och fiska, plocka bär, hacka potatis och hjälpa morfar med korna. Bra kunskap för vår 4 små Östermalmsbrats. Att veta var saker och ting kommer ifrån är inte självklart idag.

jorm_kusiner

Den här sommaren kommer jag leva på länge. Aldrig har jag badat så mycket och storkusinerna har haft daglig simskola, dykt efter föremål och byggt kojor på stranden. Betydligt lyxigare än bassängen på Kampementsbadet, men jag kan sakna det sociala med vänner som blir i stan, och till Kampan får jag, Hugo och Hampus gå till veckan om vädret fortsätter hemma i Stockholm.

Men även om jag är mätt och nöjd med livet på landet är det alltid lika jobbigt med avsked. Så jag gör det snabbt. Farväl mina hjärtan! Vi ses snart ♥

Gårdagens outfit & vikingamiddag

jorm_prickkjol

För första gången sen vi kom till Jorm sminkade jag mig lätt runt mina ögon inför kvällens middag på Korpens Öga. Det är skönt att ta semester från den delen också en stund och sen känner man sig så snygg när lite mascara och annat än shorts väl åker på.

rygg_jorm

Men det sportiga släppte jag inte helt. Den lösa t-shirten med snygg rygg med dragsko är från märket Body Language Sportswear som har mycket snygga träningskläder, men den här tyckte jag var för fin att svettas i. Passade bra till den tajta kjolen från HM.

Med så mycket att fira hade vi bokat middag på byns enda restaurang som ligger tvärs igenom skogen från föräldrarnas gård – Korpens Öga. Ett häftigt hus i vikingastil med grästak, stengolv, urhuggna trädstammar som stolar och öppen eld i mitten. Ola som driver gården med islandshäst-turer, hotell, mat och ett kapell där jag och Jonas gifte oss, är dessutom duktig på att spela gitarr och sjunga. Igår bjöds vi på live-musik och god mat.

20140728-110842-40122757.jpgSynd att jag inte tog med mig fetkameran för lokalen är mörk och bilden av oss alla (utom Mias sambo Thomas som fotade och deras lilla Hjalmar) fick ingen kanonkvalité, men det är inte ofta vi är samlade så den är ändå rolig att ha.

Sista julikalaset

hamp_ballong

Vårt 3e födelsedagsbarn den här månaden är Hampus som idag fyller 7 år. Han har en speciell plats i mitt mammahjärta. Blyg i många situationer, kan verka butter men har en underfundig humor, stort hjärta och som mellanbarn vill jag vara extra uppmärksam på honom. Jag är själv mellanbarn och vi tenderar bli problembarn.. ;)

GRATTIS finaste älsklingen ♥

hamp7

Hampus är fotbollskille och fick både fotbollsskor, kläder och Playstation med fotbollsspel. Som så klart invigdes omedelbart tillsammans med jätte-Yatzy och annat kul.

hamp_fotb_jormyatzy_storyatzy_stor2tarta_7ar

Samma dag som Hampus föddes gifte sig även mina föräldrar – idag för hela 40 år sen. Lika länge som min man levt. En stor dag med andra ord som måste firas ordentligt. I kväll går vi genom skogen till granngården Rid i Jorm som inte bara har islandshästar utan även god mat.

Gungplanka (& tävlingsvinnare)

sidopl_jorm

Jag har nog aldrig kört så mycket utomhusstyrka som den här sommaren, men så har väl förutsättningarna aldrig varit bättre heller. Att kliva ut före klockan 8 och träna med solen i ansiktet – en känsla att konservera inför hela vintern.

Som jag nämnde för ett tag sen föredrar jag annars att styrketräna på ett gym, men brist på redskap är nyttigt. Det ger automatisk variation i träningen och utlopp för fantasin. Som att använda en gunga för övningar liknande dem med suspension trainer. Funkar för exempelvis enbensutfall och magövningar som denna peak:

gungplanka1 gungplanka2Träningskläder: Linne och löpkjol – Under Armour, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

Skön övning där du gungar dig fram samtidigt som höften går uppåt och magen spänns åt. Perfekt sätt att få träningstid trots sommarlovsbarn då ni kan leka tillsammans.

Och skön läsning med Readly vinner Minna Elinafors med boktipset: 

”Vem är det som bestämmer i ditt liv” av Åsa Nilsonne. Mindfulness, kärnan i vårt beteende. Varför vi handlar som vi gör, och hur vi kan medvetandegöra våra (o)vanor.. En kort, lättläst men enormt tankeväckande och inspirerande solstolsläsning!

Grattis Minna!