Atomic Skintec test

ans_atomic

Redan i december förra året berättade jag om de prisbelönta, vallningsfria Atomic Skin Tec-skidorna. Sen gick tiden, jag fick ett par skickade till mig plus ett par fina pjäxor från Salomon, men skidorna fastnade på vägen och missade både jul- och sportlovet. Men min gamla utrustning har jag haft sen 2006, och jag har många år kvar att slita på den nya.

salomon_pjaxa

Igår morse premiärtestade jag både pjäxorna och skidorna under 10 sköna glidometrar runt Jormön. Pjäxorna satt som handsken! Så smidiga med dragsko till snörning som inte går upp och går att dra åt även med tjocka vantar på händerna. Över den ett täckande tyg med dragkedja, och högt skaft till skydd mot snö. Och ingen skavsår trots att de inte är inkörda, något jag annars brukar ha problem med vid nya skor.

skintec

Skidorna var redo att användas, utan koll på snötyp eller kladdig valla. Till skillnad mot den gamla modellens vallningsfria skidor med räfflad plast har dessa en mjuk ”päls” under spannet som ger bra grepp på alla snösorter. Inget störande gnissel-ljud mot snön eller motstånd så som plasträfflor ger.

atomic_skidspets

Efter en kall natt var det skare och gick att åka var som helst utan att sjunka ner. Då brukar jag passa på att skejta ute på sjön, men med Skintec-skidorna gick det inte. Stighuden högg tag i den hårda snön, men att åka klassisk stil gick prima, och i kuperad terräng blir det perfekt att slippa ha bakhalt. Och blir pälsen utsliten finns ny att köpa och fästa på skidorna.

Omdöme: Framför allt är det enkelheten, att bara ge sig ut utan att lägga tid på valla eller frustration över att glida mer bakåt än framåt, som jag tycker är vinsten med Atomic Scintec. Tid är pengar för de flesta, och de här skidorna gör tröskeln att ge sig ut lägre. Mindre bra tyckte jag att de inte gick att skejta med, men det kan även bero på att stighuden behöver köras in ett par gånger och ”strykas medhårs”. Dessutom är Scintec inte utvecklat för skejt, vilket inte andra typer av vallningsfria skidor heller är.

skid_jorm15

Få saker slår att starta dagen med att glida ut i den vita tystnade omgiven av mäktiga fjäll. Den här formen av skidåkning, utan vare sig uppkörda skid- eller skoterspår, helt fri i orörd miljö, är träningsformen jag upplever som mest holistisk. Heltäckande och välgörande inifrån och ut.

Stark & snygg in- & bakifrån

spegel_scandic
Ju äldre jag bilvit ju mindre fåfäng. Visst är jag mån om mitt yttre, jag skulle ljuga annars och tycker inte det är fel att bry sig om hur man ser ut, men det vackraste är ändå utstrålning. Att må bra på insidan. Känna sig trygg och stolt i sin egen kropp.


Just kroppshållningen avslöjar ofta både fysisk och mental hälsa, men ibland beror en krummad rygg mer på för många timmar framför datorn eller för svaga muskler på kroppens baksida. Rent allmänt är träning för rygg, baksida axlar och rumpa det de flesta behöver lägga extra fokus vid för att undvika skador och få snygg hållning. Här har du tips på upplägg för baksidan som jag körde på hotellet i Sundsvall:
markl_hantl
hogrodd_hot
1. Marklyft med stång eller hantlar + hög rodd, 4 x 10 superset.

hantelrodd_hot2. Hantelrodd 4 x 12 per arm.

bakaxl_boll ryggrumplyft3. Baksida axlar med hantlar på boll + rygg/rumplyft på boll, 4 x 12 superset.

tricarmh_hot hunden_hot4. Tricepsarmhävningar/smala armhävningar + hunden (kom upp och sträck ut i hunden efter varje armhävning), 4 x 12 set.

Hela superset-passet i text:

  1. Marklyft med stång eller hantlar + hög rodd, 4 x 10 superset.
  2. Hantelrodd 4 x 12 per arm.
  3. Baksida axlar med hantlar på boll + rygg/rumplyft på boll, 4 x 12 superset.
  4. Tricepsarmhävningar/smala armhävningar + hunden (kom upp och sträck ut i hunden efter varje armhävning), 4 x 12 set.

Istället för superset kan du köra alla övningarna AMRAP (maximalt antal repetitioner du orkar) i en cirkel med varje övning direkt efter varandra. Pausa någon minut och upprepa 2-4 varv. Trevlig tisdagsträning!

Outdoor days

ans_fiske_pask15
Kinder som hettar av vind och sol. Skön trötthet och grus i ögonen efter en överdos frisk luft och ha kisat mot den bländvita snön en hel dag. Det är påsk och vårvinter för mig. Jag byter gärna ut både jul och sommar i Jorm mot den här årstiden, och idag fick vi en sådan där kanondag nere på sjön som jag kan leva länge på. Med..
skot_pask15 skoterbarn_pask15
Skoteråkning. Hugo körde miniskoter med Junior. Han lyste av lycka!
borr_pask15 hamp_fisk15
Fiske. Där var det mellanbror Hampus som fick briljera. Han var den ende som fick fisk, om än en liten rackare.
jonna_vaffl_pask15 eld_pask15
grill_pask15 aggmacka_pask15
Fika. Kalla våfflor, korvgrillning, kokkaffe och påskägg på hemgjort knäckebröd. Utomhus blir alla smaker förhöja tusen gånger om.
jorm_pask15
Sol. Växlat med korta snöbyar, men som jag sa innan – vädret går aldrig att förutse här i fjällen. En spännande tillvaro där man får njuta så länge det varar.
Fortfarande inga skidor trots optimala förutsättningar, men manjana! I morgon bitti är planen att glida fram här på ett skoterspår.

Träningsfeminism

armh_humlan

En kommentar jag fick på Instagram fick mig att fundera över ämnet Träningsfeminism. Jag är tacksam över det engagemang mina följare, både här på bloggen och övriga kanaler, har. Att ni tycker och tänker, argumenterar för och emot det jag skriver. Den här gången hade jag skrivit att jag ”gör plats för äggröra och bacon” under en bild när jag tränade före frukost på hotellet i Sundsvall. Menat var att maten smakar som bäst efter träning och ska göra mig starkare tillsammans med den, inget om att ”hålla mig smal” eller att jag  ”inte är värd att äta utan att ha tränat innan”. Ingen annan heller, men när jag var som sjukast i ortorexi hade jag kanske också tolkat orden som så? Det är inte lätt att på några få, hastiga ord täcka allas tankar. Det som är självklart för en person kan betyda något helt annat för en annan.

hopp_milla

Därför klandrar jag inte kommentaren jag fick, men om man tolkar orden så som jag tänkt tycker jag att tjejer också har rätt att ”spänna biceps” och träna för muskelutveckling precis som männen. Och vara stolta över det. Lovisa ”Lofsan” Sandström har inte bara designat kläderna jag bär på på bilderna utan även begreppet träningsfeminism som hon beskriver så här:

”För mig betyder Träningsfeminism att jag vill kliva ur normativa system där bland annat män förväntas träna på ett sätt och kvinnor på ett annat sätt, inte för att de vill det eller behöver det utan för att de förväntas göra det, utifrån sitt kön. Jag tycker också att det är viktigt att lyfta fram vilka syften, mål och drivkrafter vi har till träning. Den gamla synen där män ska träna för att bli större och kvinnor för att bli mindre känns så förlegad. Istället tycker jag att vi ska lyfta fram varje individs inre glöd och engagemang till träning. Vi ska känna att vi kan, oavsett vem vi är. Jag vill att Du ska träna för att du tycker om dig själv. Inte för att du är missnöjd med din kropp.”

yoga_milla

Jag är omgiven om många starka och framgångsrika tjejer. Som gjort Ironmans, skrivit böcker, ger ut podcast, leder klasser och kämpar mot sina drömmars mål. Jag menar inte att berömdhet och prestation är allas dröm eller bättre än att träna för sin egen skull, men att tjejer i största allmänhet behöver lära sig att ta plats. Lyfta varandra, trots våra olikheter, istället för att tävla och jämföra oss med varandra. Tjejer som gillar att träna. Bygga muskler, springa, yoga, dansa, skida, boxas. Som tränar med passion, för att vi vill vara starka, uppleva, vinna, trivas med vårt yttre och inre, uppnå mål och drömmar – för oss själva och inga andra. Det är Träningsfeminism för mig!

Detta har jag lärt mig efter första året då jag jobbade helt ensam. Vi har alla olika förutsättningar, men genom att hjälpa och stötta varandra blir arbetet både roligare och lättare. Det har jag och Milla bevis på efter ett års samarbete.

armh_film

Bilderna är från vår filmning till In motion by Anna & Milla i Humlegården tillsammans med Björnhult Media förra veckan. Duktiga killar som jag gjorde studiebesök hos tidigare samma dag, och varmt rekommenderar om du vill ha hjälp med filmning och redigering. Det färdiga resultatet kommer framöver, men det var bråttom att hinna filma innan min operation. Medan jag kunde vara just ”in motion”.

Hur tänker du om Träningsfeminism?

Firar Pre Påsk & operation

20150329-083158-30718770.jpg

Äntligen är vi framme hos mina föräldrar. Så här vackert var det igår, men idag blåser en storm över Jorm. Vädret växlar fort i fjällen, men vi har inga måsten, slappnar av och tar dagarna som de kommer. Här är som ett stort fjäll-spa, med vacker natur, friskaste luft, ekologisk och närproducerad mat, egen brunn med dricksvatten och bäst av allt – gemenskap med de som driver anläggningen. Bästa förutsättningarna att ladda upp varva ner.

20150329-103443-38083486.jpgIgår kväll satt vi flera timmar framför kaminen. Åt världens godaste tjälknöl av älgkött med klyftpotatis och kantarellsås, och pratade ikapp tiden vi varit ifrån varandra.

20150329-104708-38828589.jpg20150329-104707-38827227.jpgIdag härjar som sagt stormen ute och vi tar det lugnt med spel. Monopol Empire som barnen fick i julklapp är lika kul för vuxna som barn, och fiskespelet utmanar också alla åldrar. Där fick morfar använda sina knep från allt fiske i Jormsjön, men det var lite annan teknik som krävdes.  Men att ut i fjälluften är ändå ett måste, storm eller inte. I detta nu ska vi ut på gården och leka och efter en skön sovmorgon…

20150329-103444-38084375.jpg…startade jag dagen med Ice Climber – speldag som vi har. Vägen upp till Lassebacken är som en isbana, och den fullastade bilen kom inte upp igår, men morfar Lennart räddade som vanligt oss med traktorn. Och att besegra vind och halka joggandes i Icebugs funkar bättre än med skidor tycker jag.

Kravlös semesterträning tillsammans med heldagar på Lassebackens fjäll-spa med familjen – det är livskvalité för mig! Nedräkningen till operation och träningsuppehåll har börjat, och jag njuter maximalt av det jag kan nu och får pausa från en tid sen. Firar både påsk och att kroppen äntligen ska bli lagad en vecka i förväg.

Feel well på hotell

20150328-110319-39799572.jpg

Äntligen på väg. Snön bländar i solen utanför bilfönstret och alla längtar efter mormor och morfar, skidåkning, påskägg och att bara vara lediga ihop. Sistnämnda är det jag ser fram emot mest efter ett par intensiva veckor. Mycket är mentalt av nervositet och ovisshet inför operationen, men även inför våra event och torsdagens filmning var det mycket förberedelser. Spänningar som släppte så fort vi satt oss i en färdigpackad bil och rullade ut från tullarna.

Vi brukar ofta bo över på Scandic Nord i Sundsvall som ligger på vägen mot Jorm. ”Svenssons” som vi är har vi fått in våra rutiner på hotellet som alla gillar. Mina 3 egna hörnstenar är:

20150328-093310-34390957.jpg
1. Gos i rena, fluffiga lakan. Provligga sängen är ett måste så fort jag kommer in i hotellrummet. Barnens är att hoppa och ha kuddkrig, men igår skrällde Hugo med att läsa godnattsaga för Jonna och Junior.

20150328-101059-36659682.jpg
2. Morgonträning. Jag vaknar ofta före alla andra och älskar att provträna olika gym. Det ger utlopp för fantasin och nya övningskombinationer. Idag blev det ett pass för musklerna på kroppens baksida. Mer bilder och upplägg kommer på bloggen framöver.

20150328-093331-34411543.jpg
3. Hotellfrukost. Den här var inte i världsklass eftersom en hel skolklass var inbokad och allt tog slut. Men jag fick i alla fall min äggröra, bacon och annat som är standard. Och barnen var nöjda över riskakor med smör. Som jag skrev på Instagram – varför tar man alltid samma gamla vanliga, trots att det finns så mycket att välja mellan?

Nu rullar vi de sista 40 milen med paus för lunch i Strömsund. Sen Jorm ♥

Get OUT winter edition i bilder

milla_jag_go4

Som utlovat kommer här bilder från gårdagens härligt leriga Get OUT to workOUT winter edition. Lite snö hade blivit vackrare på bilderna och mer vintrigt, men vi kunde i alla fall bjuda på isande vindar. Men kanske var det bara jag som hade varit ute sen lunch som upplevde det så, för deltagarna gav som vanligt järnet och värmde upp Humlegården med sin positiva inställning. Dessutom levererade Ullmax varsin skön Soft Hoodie med fleece till mig och Milla, några lika dana att tävla ut, samt mössor och halsvärmare till alla.

Det finns inget dåligt väder – bara dåliga kläder och negativ inställning, men det såg vi i alla fall inte skymten av igår kväll. Här en bildkavalkad från passet:

stretch_go4 uppv_go4Milla mjukar och värmer upp deltagarna.

armh_go4 getout_armhJag visar armhävningar i olika svårighetsgrader. Notera vantarna. De tål kyla ner till -30°.

fallsk_go4Milla visar teknik vid fallskärmslöpning.

burp_go4Malin från IOrganize kör snygga burpees. 

utf2_go4Utfall med medicinboll.

mage_go4Dynamisk planka.

fallsk2_go4Fallskärmslöpning.

axl2_go4Axeldrag med gummiband.

dack_go4Nya inslag för den här gången var snabba steg i däck..

resistr_go4..och löpning med resistans rope.

rodd_go4Rodd med TRX.

dips_go4Bänkdips. Glädjespridarna Elin och Johanna fick agera solar. Alltid peppande och positiva. Johanna använder dessutom taggen #utomhusärbäst på sin Instagram, så hon kunde känna sig hemma.

spons_getout4

STORT TACK till alla som kom och bjöd på sin energi under kvällen. Jag och Milla känner oss hedrade och varma ända in i själen. Tack också till alla sponsorer som bidrog till vinster och en fin goodiebag: Gococo Sportswear, RöhnischBiofoodFazerProVivaLindahlsNIVEAMalin från Forever Living, Ullmax och…

prot_go4

Holistic! Företaget bidrog både till goodiebagen (mer om vad som ingick i den här), vinster i form av sitt goda proteinpulver i olika smaker, samt gjorde eventet möjligt rent ekonomiskt genom sitt huvudsponsorskap.

Sist men verkligen inte minst vill jag även passa på att tacka min grymma kompanjon CoachMilla! Det är alltid lika roligt att jobba med dig. Det var så kul att båda skickade sms om att vi  känner oss bakis idag. Men det är ju inte så konstigt efter en lyckad träningsfest ♥

Chiao!

chia_jordg

Godmorgon vänner! ”Chiapudding till frukost” tänker du, men det är faktiskt från igår kväll. Det blev en lång dag med filmprojekt och event. Jag var hemma sent med massor av blöta redskap att reda ut. Resten av familjen hade redan ätit, och varmt te och en färdig chiapuddig i kylen räddade upp, toppad av mina första färska jordgubbar för i år. Från Belgien tror jag, men ännu ett tecken på att sommaren närmar sig trots gårdagens kyla in i benmärgen.

Sommarkänsla var det verkligen inte i Humlegården igår med kyliga vindar och regn. Det blev verkligen en ”winter edition” som vi lovat, men ändå massor av glädje och värme från våra deltagare. Bilder och reflektioner från Get OUT to workOUT delar jag med mig av senare, men nu är det barnlämning och packning inför vårt tidigarelagda påsklov (p.g.a. min operation) i Jämtland som gäller. Chao!