aktuellt Annas vardag Träningsmode yoga

Yoga Games

yogagames_yogobe

Den här helgen samlas mängder av yogis på Münchenbryggeriet i Stockholm för andra året av succéeventet Yoga Games.

Jag har tyvärr inte möjlighet att vara med eftersom Jonas håller i utbildningar hela helgen, men fick i alla fall se en glimt av eventet igår då team Yogobe byggde sin monter. Även om jag inte är ansvarig känner jag igen spänningen tjejerna hade, att allt måste komma i ordning för att flyta på bästa sätt under helgen, men jag vet också att när ett träningsevent väl drar igång är det fest. Massor av laddade och glada människor med samma stora passion, som barn i en godisfabrik där en får fylla på med toppkvalitésgodis.

För är det någonstans du kan yoga för de bästa i landet är det vid Yoga Games och är det några människor du mår bra av att omge dig med är det varma, vänliga yogis. Jag hann kramas med några av dem igår, som Johanna Andersson jag yogat med via Yogobe tidigare samma dag, Veronica ”Vevve” Jäderlund och Malin Johansson, min tidigare kollega på KTH-Hallen som driver yogastudion Yoga Inuti.

yogagames_klader

Dessutom fick jag se lite av Yogobe´s kläder, smycken och andra yogaprylar som de annars bara säljer i sin webshop då vi packade upp och fixade i montern. Fräcka tights från Onzie, mjuk cardigan och velour-plagg från Sobea. Märken som är nya för mig, mer inne i ”svett-och-snor-träningsbranschen”.

Det var även många andra företag med anknytning till yoga som ställde ut, t.ex. Indiska med sin Yoga by Indiska-kollektion, Yogagrossisten, NOA Relaxation och många fler. Hann inte kika runt så mycket, fullt upp med att göra det fint hos Yogobe.

yogavaskor yogamattamantrahalsband

Yogobe har även fina saker med sitt eget märke. Snygga ”Live love yoga”-tygkassar som alla aktiva Yogobemedlemmar får om de kikar förbi montern, smarta bär-remmar till yogamattan och fina mantraband – allt till mässpriser. Kom gärna förbi för en kram av mina coola kollegor och ta del av specialpriserna om du är på eventet.

Jag fick också en mala av mina kollegor, ett vackert handgjort halsband i sandelträ. Med det runt halsen och digital yogaguidning får jag ett eget litet Yoga Game här hemma med barnen. Trevlig helg!

filmklipp Övningsbank styrketräning Training Veckans superövning

Lekfull coreträning i film

Coreträning mot vägg /trendotraning

Mer lek och humor åt folket. Här med tuffa övningstips till din coreträning.

Att hålla barnasinnet vid liv, använda humor och höja motivationen med lekfullhet. Det får du i Yogobe´s Power Intensive-pass med Johanna Andersson som jag har hämtat inspiration från till denna film. I Power Intensive-passen får du först en uppvärmning med bra rörlighetsträning och sköna solhälsningar i högre tempo, följt av rolig coreträning som även ger tuff styrka för överkropp och ben.

Till dagens fredagsfys har jag plockat ut några av de övningarna som både är lite annorlunda, lekfulla och utmanande och klippt ihop till denna coreträningsfilm. Det du behöver är en yogamatta, stabil vägg och pigg (gärna uppvärmd) kropp. Perfekt för dig som tränar hemma och söker nya, spännande träningssätt.

Fin fredagsfys friends!

P.S. Här kan du läsa mer om coreträning och få fler övningstips i filmformat. D.S.

Annas vardag inspiration

Att blogga – svårigheter & roligheter

frissan15

Gå på festliga event, få hem fina saker, kanske till och med betalt för att utvärdera något av det. Det glamorösa livet med att blogga. Eller?

Jo, delvis med också väldigt svårt ibland. Jag har bloggat i snart sju år och tycker både det blir svårare och lättare på olika sätt. Som med allt blir du mer erfaren och får struktur med tiden, men samtidigt förändras samhället och ditt eget liv. Har du en blogg med dig själv som huvudperson, där du bjussar mycket på ditt liv, kan det också vara svårt att veta var gränsen mellan att vara personlig och för privat går.

Här lite om de svårigheter och roligheter jag upplever, samt lösningar jag använder vid mitt bloggande.

Svårigheter

1. Kvalité – bilder och text

Trend o träning har gått från att vara den lilla hobbybloggen och dagboken till flera tusen läsare om dagen och ett helt företag. Det ställer helt andra krav på kvalité för att behålla läsare och vara en intressant samarbetspartner för företagen – de som håller bloggen aktuell med nya produkter och även gör bloggandet ekonomiskt lönsamt. Det gäller att leverera och samtidigt tänka framåt. Att det du skriver är värt massor för företagen i form av snabb synlighet med stort förtroende (många upplever att de känner mig som bloggare = högra trovärdighet) mot en nischad målgrupp. Här tycker jag det är svårt då jag både vill behålla nyhets- och trendinriktningen samtidigt som jag vill kunna ta betalt för den tid och arbetet jag lägger ner.

Idag är vackra, proffsiga bilder A och O, liksom tydlighet och struktur i bloggen. Du ska alltså inte bara kunna skriva utan helst även vara fotograf, webdesigner och kunna redigera bilder. Och för bra bilder krävs bra kamera, oftast dyra och stora saker att släpa runt på. Dessutom går den digitala utvecklingen rasande snabbt – både gällande bloggdesign och utrustning. Jag försöker så gott jag kan med min Canon G1X och det jag med åren lärt mig i Photoshop, men vet att jag ligger efter många stora hälsobloggare i kvalité.

Texten måste också fånga intresse hos läsaren och från korta ”dagens outfit” är det story telling som gäller. Att på ett lagom personligt och inlevelserikt sätt berätta om sina tankar, upplevelser och produkter. Det tar betydligt mer tid och tankekraft än korta bildtexter. Med höga krav näst intill omöjligt att få ur sig något trötta och stressade dagar. Att skapa konstnärliga ting under press är inte lätt.

Min lösning: Jag försöker bunkra på mig bra bilder och skriver upp intressanta ämnen att blogga om framöver, men oftast är jag för ivrig för att hålla på dem en längre tid. Annars har jag blivit betydlig snabbare på att redigera bilder och sparar de bra i sorterade mappar.

Sist men inte minst jobbar jag på att sänka mina krav på mig själv. Jag behöver inte vara ”störst och bäst” och jag ÄR inte min blogg. Istället låter de som gillar bloggen läsa, de andra är inte tvungna, och mina närmaste vänner/familj gillar mig oavsett vad bloggen innehåller.

2. Kvantitet – att hitta bloggtid och få inspiration

Att hålla bloggen uppdaterad är näst intill ett heltidsjobb om du är noga med punken ovan – kvalitén. Att det ska vara intressant, aktuellt och se snyggt ut rent estetiskt. Dessutom kanske inte inspirationen finns samtidigt som tiden. Ofta ”bloggar” jag som bäst när jag tränar, i huvudet, men väl hemma vid datorn med 4 barn omkring mig är det som bortblåst.

Min lösning: Jag tänker som bäst direkt på morgonen och bloggar därför gärna då, innan familjen vaknat. Och kommer jag på något brilliant på språng skriver jag stödord i mobilens anteckningar. Det gör jag även för olika ämnen och veckodagar där jag har en struktur med ”fredagsfys”, d.v.s. träningsinspiration på fredagar och i övrigt variation mellan bloggens teman – träningsmode, kost, min vardag och träning.

Ett inlägg om dagen är min målsättning. Ganska lite jämfört med i början då jag bloggade ca 3 gånger om dagen, men då var innehållet inte lika genomtänkt. Läsarna lär sig ditt intervall och jag har alltid haft stor fantasi gällande ämnen att skriva om. Det blir ofta att jag håller min bloggplan även för att jag gillar att fota och det layoutmässiga kring bloggandet, men ju mer noggrann jag blivit ju färre blogginlägg. Dock händer det fortfarande att mobilbilder åker upp. Hellre något än inget tänker jag, men jag borde bli bättre på att planera mitt bloggande längre för framtiden, med ett schema för aktuella ämnen.

Anna Lissjanis 2011-2015.

3. Personlig och privat

De jag själv föredrar att läsa är personliga berättelser direkt från hjärtat, utan att gå in på detaljer som inte ”ger något”. Bloggar utan filter, där både styrkor och svagheter visas upp. Personligt utan att det blir FÖR privat. Men vad är skillnaden?

”Personligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.

Privat är något som bara rör specifikt bara sig själv. Medan allmänt är mer abstrakt, på samhällsnivå, fenomen som fler kan känna igen sig i.”

Själv har jag bloggat om flera personliga kriser, som förlusten av två av våra trillingar, problemen med min rectus diastas och ortorexin. Tider av ångest och fysisk utmattning p.g.a. att jag ville visa upp den ”perfekta kroppen” och prestera vid allt – träning, kost, föräldrarskap, eget företag och även som bloggare. Privata problem samtidigt som det finns så många andra som lider av samma sak och därför kändes helt rätt att berätta om. Jag tror alla mår bra av att prata öppet om sina svårigheter, för egen del och andra att inte känna sig ensamma och annorlunda. Dock har min bakgrund och sjukdomstid av ortorexi gjort det svårare att blogga om ”trender och träning” med tanke på mina läsare som mår dåligt.

”Kan jag lägga upp ett sockerfritt recept och gröna smoothies utan att verka extrem? Ser jag för smal ut på bilden i den vinkeln? Stressar och triggar jag till ett ohälsosamt liv med bloggens inriktning och att jag själv tränar mycket?”.

Min lösning: Min ambition är att både leva sunt själv och visa upp en sund bild mot mina läsare, det är mest hållbart på alla plan, men samtidigt jag ÄR inte min blogg. Jag är som jag är, ser ut som jag gör och kan inte ta ansvar för vad hela mänskligheten tycker. Bloggen har den inriktningen den har eftersom det är mina intressen. Hur det jag bloggar om uppfattas beror mycket på vem som läser, dennes humör, dagsform och egna erfarenheter – säkert lika mycket som vad jag skriver.

Jag tänker fortsätta hålla en personlig stil i bloggen och dela med mig på samma sätt som jag gillar när andra gör i sina bloggar, men det är fingertoppskänsla som gäller hur privat jag skriver.

produktnyheter16Några exempel på produkter jag fått hem senaste tiden. Alltid spännande att provsmaka nyhter och trender är ju även en av bloggens inriktningar. Här ny kokos- + mandelmjölk från Alpro, proteinflingor från Risenta, bönpasta med 30% bönmjöl från Kungsörnen och receptboken ”gilla grönt” från Fazer. Vego- och proteintrenden håller i sig och svart ”spökpasta” (svart bönmjöl) gillades här hemma.

4. Överfull, kalender, skåp och garderob

Som bloggare får jag ofta mail med ”vi tycker din blogg är så bra och har därför en present till dig/ett roligt event..”. Ibland stämmer det att företag har koll på dig, kanske dina långvariga samarbetspartners, men inte alltid. Visst känns det smickrande att känna sig utvald, men företagens syfte är främst att synas och bloggarens tid/energi och marknadsföring i bloggen är värd mycket.

Jag har fortfarande inte helt släppt ”tacksamhet- och snällhetstänket” helt som bloggare. Att jag måste visa upp det jag fått på ett eller annat sätt. Dessutom är jag nyfiken på nya produkter och upplevelser, gillar att mingla bland bloggvänner, men dygnet har bara 24 timmar.

Min lösning: Av tids- och kraftskäl väljer jag allt mer att tacka nej till det som inte är relevant för mig, min familj eller mina bloggläsare. Jag försöker att inte påverkas så mycket av vad alla andra gör utan kör mitt race. Skriver många om ett ämne är det ju högst orelevant för mig att göra det, både gällande produkter och event.

Tar jag emot produkter är jag också nog med att meddela att ”jag inte alltid skriver och lägger upp bilder på produkter jag inte får ersättning för”. Ofta samlar jag ihop produktnyheter jag är nyfiken på och knåpar t.ex. ihop en middag med både ”nya bönpastan och sojafärsen” för att sen bjuda läsarna på receptet. På så sätt blir det både nyhetsvärde, middagstips och kanske information om ex. ”IBS” i samma inlägg – d.v.s. olika saker som intresserar olika personer. Oftast gillar både jag och barnen att prova nya, spännande produkter, även om det inte alltid hamnar på bild i mina sociala kanaler.

5. Aldrig ledig

Så är det om du ser bloggen som ditt företag. Den måste vara aktuell för att locka besökare, men har du en trogen läsarskala påverkar en inläggsfri dag mindre än för nybörjarbloggaren som vill göra sig ett namn.

Min lösning: Jag planerar för lediga dagar. Sparar t.ex. recept eller annat som alltid är aktuellt inför ledigheter, men blir alltid ivrig att berätta om vad som händer i livet att det ändå blir ett par semesterinlägg. Då lägger jag dock inte samma krut vid kvalité och kvantitet, utan precis som med träningen, ”njutbloggar”. Skriver om det jag känner för och hinner med, utan stress.

6. Dåliga och ”för bra” dagar

Jo, alla har vi dåliga dagar och själv känner jag inte för att ösa över mina läsare med negativ energi. Det är dock en balansgång eftersom en FÖR hurtig bloggare också kan vara irriterande. ”Har hon aldrig en dålig dag? Alltid massor av energi?”. Åter igen – svårt att veta när ens personliga tankar och liv är passande eller inte att skriva om.

Min lösning: Se punkt 5. Dåliga dagar använder jag bunkrade, allmänna inlägg utan lika mycket personliga tankar. Många gånger kan du ångra det du skriver en deppig dag, men så länge det inte går över styr är det inte fel att även dela med sig av sina sämre dagar och sidor. Jag försöker göra det (se punkt 3), men ibland orkar jag inte. Det tar enormt mycket energi att öppna sig, visa sig sårbar och svag.

boll_tummeupp

Roligheter

I samma takt som livet går det upp och ner med blogginspirationen, men det finns väldigt mycket som är kul med att blogga tycker jag. Annars hade jag inte suttit här vid datorn just nu.

1. Att nätverka inom sitt intresseområde

Inriktningen på bloggen styr vilka du möter och de flesta vänner jag själv umgås med i Stockholm har jag mött via bloggen. Samma sak yrkesmässigt. Att göra karriär handlar mycket om kontakter och genom en blogg får du verkligen ett brett nätverk.

2. Få utlopp för sin kreativitet

Ännu ett skäl att skriva om något du tycker är intressant. Utforska och nörda in sig, fota, skriva och få ut det du skapar och brinner för till en bred massa. Jag tycker dessutom det är avkopplande att pyssla med bilder, formulera text och prata med mina läsare. Faktiskt det roligast av allt tycker jag som konstnärsskäl. En meditativ stund och stor tillfredställelse när det jag skriver tas emot på ett positivt sätt.

3. En dagbok med bilder

Hur grymt är inte det? Att kunna bläddra tillbaka i sitt liv, återuppleva gamla minnen och även låta familj och bekanta ta del av vad du gör på distans. Dessutom samlar jag recept, fakta och träningsprogram i bloggen. Ett perfekt uppslagsverk över det jag gillar.

4. Öppnar nya dörrar

Se punkt 1. Du kommer i kontakt med väldigt mycket människor, även via mail/andra sociala kanaler om du bor långt från storstan. Människor som kanske blir din framtida arbetsgivare, kollega eller vän?

Utan bloggen hade jag inte rest när och fjärran med Milla och familjen för att hålla Frisk & Stark Familj. Jag hade inte ens träffat henne, andra goda bloggvänner och företagsbekanta. Och nu, med min utbildning i Marknadskommunikation inom sociala medier på Nackademin, öppnas ännu fler möjligheter för mig som bloggare. Det är inget glamoröst liv, men det positiva vinner.

Bloggar du? Vilka svårigheter och roligheter upplever du?