Zombie walk

frontsq_kettle

Själv har jag inte tänkt spöka ut mig mer än vanligt, men med tanke på min gångstil kanske folk ändå blir rädda? Jag körde nämligen ett rackarns svettigt benpass i onsdags som fortfarande gör sig påmint med en stel zombie-liknande gång – passande såhär på halloween. Bra planerat där, men själva passet hade som vanligt en spontan struktur. Ofta har jag på förhand en vag plan över vad jag ska göra men sen blir det alltid olika beroende på 1. lust, 2. energi, 3. vilken utrustning och träningsyta som är ledig.

draken_kbTräningskläder: Linne och sport-bh – Daily Sports, tigths – Shape Me Up, strumpor – Gococo, skor – Merrell.

Den här dagen var 1 och 2 på topp vilket resulterade i ett gäng ben- och rumpdödande övningar enligt nedan. En styrkeövning följt av en explosiv enligt kontrastträningsprincipen.

För dig som vill skaffa rätta zombie-gången tills i morgon:

  • Djup frontsquat med kettlebells (översta bilden) – spänsthopp på box, 3 superset
  • Utfallsgång med kettlebells – skridskohopp (hopp åt sidan), 3 superset
  • Benpress i maskin - burpees, 3 superset
  • Draken med kettlebells (bild ovan) – planka mot låg låda med snabba steg (från statisk hög planka springer du snabbt genom att dra in knäna mot magen), 3 superset

Redskapen jag använde går att byta ut mot vad du har att tillgå, och jag lovar att folk runt omkring kommer tro att du är en galning med alla hopp. Perfekt så. Galningar är också lite läskiga.

jj_spiderman

Är det halloween så är det. På med supermandräkten och kör hårt vid din fasansfulla fredagsfys!

Flower power & färg -Casall ss15

casall_chefsh

Fredag, flower power och färg. Och sol. Kan man bli annat än glad över detta? Själv avrundar jag arbetsveckan som PT på Elite Rehab Studio, med ett möte och hemmajobb. Företagsgrupperna ute på Riddarholmen får däremot vila upp sig tills på måndag. Efter ett år i deras lilla gym (där fotot är ifrån) känner jag mig annars hemma där också. Mysigt och hög trivsel bland de som tränar – en arbetsmiljö att må bra i även för mig som instruktör.

Så vad har detta med ”flower power och färg” att göra undrar du? På bilden ovan är jag klädd i några av mina egna Casall-kläder som jag använder flitigt. Grafiskt mönster på toppar och tights fortsätter vara hett och här nedan har du några utvalda plagg ur märkets vår/sommar 2015-kollektionen:

casall_ss15_2

Blommor verkar vara vårens hetaste mönster bland flera träningsklädföretag, så även här. Casall för mig är annars ett märke med hög trendfaktor – både på klädernas design, funktion och träningsredskap. Midjekorta jackan, Casall Cropped running jacket, och den mönstrade foamrollern ovan är tydliga exempel på det.

casall_ss15_1

Färg och funktion är annars det många vill ha. Det ger energi och komfort vid träningen med plagg som lyser glatt och ger musklerna skönt stöd. Mina favoriter ovan är den läckert gröna Beamline running jacket, Casall Halterneck bikini topp och Casall HIT Fast track tights.

Läckert röda tights har jag alltid velat ha och de skulle passa bra som djävulsben just denna fredag. Happy halloween!

Torsdagstortillia

biff_tortillia

Efter en hel arbetsdag framför datorn är det skönt med en paus. Hämta barnen och flytta kreativiteten till dem och köket istället. Gjorde köttfärsbiffar, egen hummus och keso + fetaoströra. Detta tillsammans med knaperstekt bacon, avocado, bladspenat, oliver och paprika att fylla tortilliabröd med.

biff__bacon_naraOfta är det tillbehören som gör hela rätten och denna gången var det hummus. Länge sen jag gjorde det sist, och det får bli mitt tips till helgens måltider. Eller som dipp till snacks?

Jobbet bakom jobbet

ans_host14

”En redface löpardjävul med gloria” – så beskrev jag morgonens bild på Instagram. En helt vanlig löparselfie som alltid tas av personer, extra nöjda med sig själva och/eller naturen runtomkring efter en löprunda. Det är vad du ser, men jag ser även en lista med idéer, ”ja SÅ kan jag göra” och kom-ihåg. Det talas mycket om fysisk prestation, träningsresultat och mentalt välmående, men en av mina största vinster med att träna är kreativiteten som föds under och efter.

scr_shot

Det ligger mycket tid bakom ett jobb som egenföretagare och bloggare. Pyssel du som läser kanske inte alltid tänker på, och som jag oftast tycker är väldigt roligt. Min estetiska sida tillfredsställs och det är en skön kontrast till mitt fysiska jobb. Företaget jag tränade i Solna har kört klart sina bokade gånger och idag har jag fått mycket skrivbordsjobb gjort. En Facebooksida med bilder till Elite Rehab Studio, ny header och avatar till bloggen och Trend o tränings Facebook (vad tycks?), svarat på mail som länge legat stjärnmärkta i inboxen, planerat PT- och företagspass, haft kontakt med sponsorer till mitt och Sofias event och..

illustrationer

..färdigställt illustrationer till Eleiko´s utbildningsmaterial. Just konstnärligt arbete är svårast att göra på beställning så jag tar alltid tillfället i akt när kreativiteten flödar. Som idag.

ill_skelettAtt jobba med kroppen på andra sätt. I din kurslitteratur framöver?

Elite Rehab Studio

team_chefshus3

Det är verkligen på tiden att presentera mina kollegor på Elite Rehab Studio på Chefshuset. Vi har varit ett komplett team nu ett tag, men det tar alltid tid att fixa fina foton och samla ihop allas presentaionstexter. Vi är alla egenföretagare men har även bra utbyte av varandras olika kompetens och inriktningar. Under hösten arrangerar vi t.ex. flera event ihop med olika inriktning beroende på vilka som håller i dem. Näst ut mitt och Sofias – ”Från träningsmissbruk till balans” torsdag 6/11.

team_chefshus2De snygga kläderna vi tjejer har är från Röhnisch.

Även om vi som mest jobbar 2 PTs åt gången i gymlokalen är det roligt att med kollegor. Småsnacka lite mellan kunder, inspireras av, ha möten ihop med för att förbättra verksamheten, event och ha julfest med. Grabbarna håller även till på Elite Rehab Södermalm, men vi nätverkar genom att slussa klienter oss emellan. En av mina PT-kunder går t.ex. även till naprapat-Gustav. Det här tror jag är framtiden inom träning – att fler specialister samarbetar för att ge klienter bästa kompetens inom olika områden, precis som Lofsiangruppen gör fast online.

Mycket är under uppstart, som hemsida och Facebooksida, men vi jobbar på från olika håll. Här har du team Elite Rehab Studio:

ewa_h

Ewa Hutmacher arbetar med ett helhetsperspektiv och har kompetens inom löpning, vattenlöpning, personlig träning, löpstyrka, kostrådgivning och avslappning. Hon inspirerar och motiverar andra till bland annat viktminskning och livsstilsförändringar även som coach och föreläsare och jobbar med individer och grupper. Ewa är en positiv person som vill locka fram glädje i träningen för andra. I hennes egna träning blir det löpning på långdistans med fokus på främst halvmaraton och marathon kombinerat med styrketräning, yoga och cykling.

  • Utbildningar: Personlig tränare (PT360) & kostrådgivare med licens från SAFE Education. Basic Level i Kommunikologi SAFE, Dipl löpcoach (Individuell coaching & grupper), löpcoachutbildningar från Urban Tribes och PT School. Träning under och efter graviditet. Workshops: Anatomi, styrka och rörlighet för fötter, Rörelseträning. Idrottsnutrition på BOSÖN.
  • Kontakt: ewa@snabbfoting.se
  • Blogg: snabbfoting.se

elina

Elina Sognevik har kompetens att bemöta önskemål om varierade, personliga och utvecklande upplägg. Hon erbjuder PT, gruppträning, massage med ett genuint helhetstänk. Hennes träningsbakgrund med allt från Yoga, Pilates, Thai boxning, CrossFit, Multisport och Triathlon samt gravidträning har givit henne många erfarenheter. Hon vet att träning och förändringsarbete behöver vara roligt på vägen mot målet! Elina har arbetat med friskvård sedan år 2000.
  • Utbildningar: Personlig tränare PT-school (3steg). Gruppträningsinstruktör SAFE. Cykling Schwinn. Yoga Y.lab. Massör Manumedic. Kostrådgivare Fredrik Paulun/Bosön. Kettlebells Livgardet. Ledarskap GIH. Friskvårdspedagogiska programmet vid Högskolan i Gävle.
  • Kontakt:  livolugn@hotmail.com

maria_chefshus

Maria Turdell har ett stort intresse för människans hälsa och välmående. Hennes ambition är att ge människor verktyg till självhjälp och att inspirera till aktiva hälsosamma val. I både psykosyntesen och yogan finns helhetssynen som för Maria är utgångspunkten till hälsa och personlig utveckling. Stor vikt läggs på andningen och dess betydelse för hälsan. Maria arbetar både med företagshälsovård, grupper samt på individnivå.

  • Utbildningar: Dipl. Yogalärare, IMY Stockholm. Dipl. Samtalsterapeut i psykosyntes, Huma Nova Stockholm. MIMY Instruktör (Mindfullness och MediYoga), Sara Emilionie. Andningsinstruktör, Anders Olsson Medveten andning. Handledare i Heartmath, Heartmath Scandinavia.
  • Kontakt: maria.turdell@myaa.se

sofia_grenevall

Sofia Grenevall arbetar sedan 2001 med fysisk och mental friskvård online och fysiskt i både förebyggande och rehabiliterande syfte. Sofia arbetar med företagsgrupper, enskilda klienter, gruppträning, föreläsningar, events och utbildningar bland annat. Hon är medförfattare till böckerna ”Maxa din förbränning” & ”Träna inför loppet” där hon skrivit om KBT och träning, motivation och om Yoga. Sofia är med i lärarteamet på Eleikos/ Exceed Performance PT utbildning. Hon har utbildning och erfarenhet av både ridning och dans och hon tränar själv allsidigt både styrketräning, löpning, yoga i olika stilar, ridning och dans bland annat.

  • Utbildningar: SAFE: (Scandinavian Academy Of Fitness Education) Personlig tränare, Kostrådgivare, Massör, Yogainstruktör, Gravidyoga, Skadelära, Träning för gravida, Coreinstruktör. KBT svealand: KBT terapeut. Axelsons institut: Basmedicin. IMY stockholm: Medicinsk Yoga instruktör. Psykologpartner: MI Samtal (motiverande samtalsteknik)
  • Kontakt: sofia@eliterehab.se
  • Blogg: timeatsofia.se

gustav_strom

Gustav Ström arbetar som Naprapat på Elite Rehab. I sitt yrke som Naprapat vill han hjälp patienterna både på kort och lång sikt och bli inte förvånad om du får med dig några hemövningar efter ditt besök. Gustav brinner även för träning både individuellt och inom lagidrotten. Sedan 1998 har han jobbat mycket med träning och utbildning åt ett flertal organisationer och företag. Han arbetar idag som lärare åt Exceed performance på deras utbildning till personlig tränare men han har även varit lärare åt SAFE under 10år. Gustav är också aktiv i utbildningssektorn inom ishockeyn och är idag ansvarig för utbildningen i Träningslära 1 & 2 åt Stockholms ishockeyförbund. I ryggsäcken har han även en bred erfarenhet som ishockeytränare för juniorer och seniorer på elitnivå och han är även medförfattare till ett flertal träningsböcker. Hans senaste bok heter ”träna inför loppet året runt”.

  • Utbildningar: Skandinaviska naprapathögskolan, Personlig tränare Eleiko, Steg 3 utbildad ishockeytränare, Mental tränare steg 1 edvisor.
  • Kontakt: gustav@eliterehab.se

Tillägg: Sofias man.

danne

Daniel Ryholt har ett stort idrotts- och träningsintresse och har varit aktiv inom flera idrotter bland annat fotboll och hockey. Spelar nu fotboll och försöker även hinna åka skidor så ofta som möjligt. Har jobbat som naprapat på Elite Rehab sedan 2013 efter utbildning på Naprapathögskolan i Stockholm. Har ett särskilt intresse för idrottsskador och jobbar även som naprapat för Nacka FF som spelar fotboll i division 2.

  • Utbildningar: Skandinaviska naprapathögskolan
  • Kontakt: daniel@eliterehab.se

ans_kb

Anna Lissjanis är en Stockholmstjej från norra Jämtland som brinner för träning och att inspirera andra. Hela sitt vuxna liv har hon arbetat inom träningsbranschen på olika sätt. Just nu som Lic. Personlig tränare, både online och fysiskt, hon leder friskvårdsträning för flera stora företag, arrangerar träningsevent, föreläser och driver en av Sveriges största träningsbloggar trendotraning.se. Hennes passion är en blandning av styrketräning, löpning, yoga, skidåkning och barnaktiviteter, och hon har själv bl.a. sprungit flera marathonlopp och genomfört en Svensk Klassiker.

  • Utbildningar: Personlig tränare med licens från Lic. Eleiko-PT samt Personal Training School. Bodypump-, Yoga-, Core-, Träning för gravida och kostutbildning vid S.A.F.E. Education.
  • Kontakt: trendotraning@gmail.com
  • Blogg: trendotraning.se

Visst är vi ett bra team? Dessutom är lokalen så fin och trivsam. Fler bilder och information om den samt priser för personlig träning hittar du här. Vid intresse för t.ex. massage, medicinsk yoga, naprapati eller KBT kontakta gärna mina kollegor, och för att hålla koll på vad som händer hos oss – gilla Elite Rehab Studio på Facebook.

Tunnel Run i CRAFTs namn

lop_craft_brilliant

Kan vi stoppa tiden lite nu. Den här hösten är bara för skön. Behaglig temperatur, hittills sparsamt med regn och vackert guldglimmande löv. Igår morse sprang jag en runda, och med musik i öronen kändes det som att befinna sig i en sagovärld. Jag flög fram och lyste i takt med skogens färger i mina neonfärgade CRAFTs Brilliant Thermal-jacka och mössa – lite för varma för den ovanligt milda hösten.

CRAFT är även märket jag ska lysa upp mörkret i Norra Länken med vid Tunnel Run 22 november. Tunnel Run är ett 10-kilometerslopp på min hemmaplan vid Värtahamnen, men under marken istället för ovanpå. Loppet är fulltecknat med över 42 100 anmälningar vilket betyder att loppet är Europas största 10 kilometerslopp. Jag är glad att ha knipt en av platserna. Det blir en cool upplevelse att springa ett helt lopp i en biltunnel, och unikt på så sätt att det bara går en enda gång. Sen öppnar Norra Länken för biltrafik och jag får fortsätta min löpning ovan jord, i tunnlar av löv.

host14

Vilket jag gärna gör. Det gäller att ta vara på det lilla ljus som finns nu när dagarna blir allt kortare. Och som sagt – det finns inget bättre än att leka i lövprasslet. Springa, promenera eller bara busa runt!

craftss15Jag är glad att bo i ett land där årstiderna är så tydliga. Rätt vad det är har vi sommar – modet som pressbyråerna visar upp just nu. Så även CRAFT. Ovan några smakprov och det finns mycket mycket mer. Bl.a. söta löpkjolar i olika färger och med samma mönstret som på t-shirt och tights ovan, men detta får vi vänta med ett tag.

Först vill jag ha JUL, snö, och påsk med skidåkning. Ovan en av CRAFT´s längdskidkollektioner.

Jag tar tillbaka det där om att stoppa tiden. Man får helt enkelt njuta av nuet, men det är även härligt att ha så mycket att se fram emot.

Från träningsmissbruk till balans

ortorexi_event3

På torsdag 6/11 kl 17.30 hälsar jag och Sofia dig välkommen till en kväll med föreläsning och yoga på Elite Rehab Studio. Jag berättar om min egen bakgrund med ortorexi, hur sjukdomen yttrar sig och hur du kan få hjälp, vi bjuder på fika och avslutar kvällen med ett skönt yogapass lett av Sofia. Endast 12 platser finns att tillgå så skynda att boka om du är intresserad. Anmäl dig genom att maila mig: trendotraning@gmail.com

Varmt välkommen!

4 favoriter i smithmaskin

chinspose

Efter att jag tipsat dig om coreövningar i serien ”core – lätt till svår” fortsätter jag med 4 av mina favoriter med olika redskap. Ibland kan det vara skönt och tidsbesparande att hålla sig på ett och samma ställe när du tränar eller om gymmet har begränsat med redskap. Då kan du exempelvis köra en cirkel med övningarna jag visar här. Corebollen har redan avklarats i flera av coreövningarna, och egentligen kan man se kommande träningstips som en förlängning av serien. Dina inre coremuskler är ju med i allt du gör. Chins och pull-ups är t.ex.de övningar som jag fått mest träningsvärk i magen av någonsin.

Mina första 4 favoritövningar visar jag i smithmaskinen. Jag gillar denna ställning där du kan ändra höjd på en rörlig men ändå stabil stång. Ett mellanting mellan fri stång och maskiner som går att använda till mycket. Måste jag välja ut 4 favoriter blir det dessa:

chins123

1. Pull-ups (överhandsgrepp, ofta med brett avstånd mellan händerna) och chins (underhandsgrepp, ofta med axelbrett avstånd mellan händerna som på bilderna ovan). Här är ställningen även bra för att du kan fästa ett gummiband i om du vill ha lite avlastning. En tung helkroppsövning med stor aktivering av latsmuskler och biceps (speciellt i chins).

Här gäller det att nöta för att bli stark och lära sig tekniken – avgörande för att ta sig upp. 

utf_sm

2. Utfall. Det går att lasta på tyngre vikter eftersom du inte behöver stabilisera lika mycket med knä/bål/fötter som när du kör fria utfall. Bra för nybörjare, om du har någon skada/andra problem och måste vara extra försiktig, eller om du vill träna extra tungt en period. O.b.s! Även om du avlastar bålen är det viktigt med anspänning i coremusklerna, både för ett bra övningsutförande och att minimera skador.

rackhav1 rackhav2

3. Räckhäv. En bra övning för att komma åt övre delen av ryggen, mellan skulderbladen och baksida axlar. Här jobbar du med din egen kroppsvikt och kan göra övningen lättare genom att ta hjälp av benen. Oavsett är steg 1 att aktivera coremusklerna, men håll även resten av kroppen anspänd. En ordentligt grepp och spänd rumpa hjälper t.ex. till mer än du tror.

axelp_stang

4. Axelpress. Hade ingen bild från smithmaskinen men principen är densamma som med fri stång bara att du kan lasta på tyngre vikter av samma anledning som i övning 2. Mer stabil övning som förutom för tung träning kan vara ett bra första steg i att träna på att pressa fram armbågarna, slappna av i nacken och fokusera på axlarna innan du går över till en fri stång.

Trevlig tisdagsträning!