Kesella

12 november 2009

Det perfekta mellanmålet.

Det perfekta mellanmålet.

Finns det något billigare, nyttigare eller smidigare mellanmål än lättkesella. I alla fall för dig som vill ha mycket protein. En burk lättkesella innehåller hela 32,5 g protein och endast 8,5 g kolhydrater och 2,5 g fett. Dessutom är det protein som tas upp långsamt av kroppen och passar utmärkt till frukost eller kvällsmål. Även efter träningen är det bra, men då i kombination med snabba kolhydrater (t ex en banan, riskakor, juice, russin).

Det finns massor av sätt att variera sin kesella på. Man måste inte vara hälsofreak för att tycka att det smakar gott. Här är några smarriga alternativ:

  • Kesella med äppelmos/rivet äpple, kanel. Blanda till en kräm och toppa med hackade mandlar.
  • Byt ut en del av din morgonyoghurt/fil mot en burk lättkesella för att öka proteininnehållet. Till det äter du det du brukar (müssli, flingor, bär etc.)
  • Kesella med lågkalori lingonsylt (eller din favoritsylt) och linfrö.
  • Kesella med lite honung och valnötter.
  • Blanda proteinpulver med vaniljsmak till en tjock kräm och ät tillsammans med kesella och blåbär.
  • Mixa med frysta bär, lite vaniljsocker och lite yoghurt. Blir en nyttig glass.

Hur äter du din kesella?

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply Ernst 14 april 2011 at 22:35

    Väldigt gott är att ta den 10%-iga kesellan och bara ringla lite honung ovanpå – sjukt gott!

  • Reply Alexander 02 november 2011 at 11:49

    Om jag tränat riktigt mycket cardio brukar jag lyxa till det med de smaksatta. Det är riktigt gott!

  • Reply Hamberg 18 november 2011 at 16:45

    Jag brukar blanda med fun light saft, riktigt gott och perfekt som mellis på jobbet!

  • Reply Annika - drömmen om 11 barn 23 januari 2012 at 15:32

    I skrivande stund äter jag den med frysta björnbär. Inget vaniljsocker eller så, utan rent bara kesella och frysta björnbär – ihopmixat. Fräscht och gott!

  • Reply Adam 03 februari 2012 at 17:15

    Bara blandar den med frysta bär precis som Annika gör. Slipper man lägga i onödiga typer utav socker.

  • Reply Sarah 06 februari 2012 at 8:22

    Blandar med äpplebitar och ringlar honung över. Lyxar till det med nötter ovanpå ibland

  • Reply Lina 06 mars 2012 at 19:28

    Det står ju på burken att det endast är 13% protein?

  • Reply Mats 06 mars 2012 at 21:06

    13g protein per 100g, burken innehåller 250g.

  • Reply Danne 12 mars 2012 at 11:08

    Jag brukar tillsätta rostade sojabönor och kanel i Kesellan.

    sojaböna
    100g
    440kcal
    protein 42g
    kolhydrater 24g
    fett 20g

  • Reply Jenny 27 mars 2012 at 22:02

    Jag har i fun light saft i min kesella och blandar runt, riktigt gott :]

  • Reply Tia 29 maj 2012 at 10:22

    Köper naturell, mosar ner banan, häller i torkade frukter och bär.
    Mycket gott.

  • Reply Erica 23 juli 2012 at 13:59

    jag brukar ha lite fun light saft i:) supergott!

  • Reply vélemények 20 augusti 2012 at 9:37

    Somebody necessarily assist to make critically posts I would state. This is the first time I frequented your website page and so far? I amazed with the analysis you made to create this particular put up extraordinary. Wonderful task!

  • Leave a Reply

    Follow on Bloglovin