Smalare midja?

Plankan - en grym övning för de djupa magmusklerna.

Plankan - en grym övning för de djupa magmusklerna.

Jag får så många underbara berättelser från läsare. Ibland blir jag riktigt rörd och så otroligt glad att min lilla blogg verkligen kan göra nytta för någon. Här är ett sådant exempel:

Hej Anna!

21/4 -10 bestämde jag mig för att börja träna. Jag har gått ner 17 kilo och springer en mil på en timme nu. Jag älskar att träna, älskar att i duschen efter träning längta till nästa pass. Din blogg har varit enormt peppande för mig, massor av positiv energi och nyttiga tips, men helt utan pekpinnar. Min utmaning nu är att minska mitt midjemått som vägrar krympa under det rekommenderade 80 cm. Har du något tips på hur jag kan träna?

Tack för en bra blogg!!

Mitt svar:

Tack, vad glad jag blir att du kunnat hämta inspiration från min blogg, men den enorma bedriften är bara DIN. Vilken fantastisk prestation – STORT GRATTIS! :)

Tyvärr är det så att det inte går att punktförbränna fett från bara midjan. Förmodligen har du endel överskottshud som inte hunnit dra ihop sig eftersom du gått ner i vikt så snabbt. Dessutom är det generna som styr varifrån fettet försvinner först. Om du har tålamod ska du se att midjan också blir smalare.

Vad du kan göra, mer än att fortsätta äta och träna bra som du redan gör, är att träna mycket övningar för de inre magmusklerna, t.ex. plankan och magövningar på fitnessboll. Då stärker du musklerna som drar in magen. Men fettet kan du bara bli av med genom konditionsträning och bra mat.

Lycka till och tack för att du delar med dig av din solskenshistoria!

Anna - Trend o träning

Trend o träning är en av Sveriges största träningsbloggar med en skön mix av trender, övningstips, mode, kost och test av nyheter. Du får följa Anna Lissjanis liv med 4 barn och en karriär som frilansande personlig tränare, yogainstruktör, layoutare och illustratör. Ett brinnande träningsintresse, massor av inspiration, humor och allvar du bara inte får missa!

12 Comments

  1. Vad härligt att din blogg inspirerar så många! :)
    När det gäller var fettet hamnar tror jag att det handlar väldigt mycket om gener, alltså sånt vi inte kan styra. Såklart man kan gå ner i vikt på hela kroppen (då blir väl midjan lite smalare) eller bygga muskler som formar och gör kroppen fastare… Men samtidigt ser man ju ut som man gör. Vissa har en liten putmage trots att de är smala i övrigt, och andra har en stor rumpa.
    När jag hade ett BMI på ungefär 21 (det minsta jag haft i vuxen ålder), hade jag en helt platt mage, men ändå nästan lika stora lår och breda höfter som jag har vid BMI 24… Så jag tror att om jag skulle vilja ha smala höfter eller liten rumpa skulle jag få svälta mig till undervikt – och det känns varken särskilt hälsosamt eller smart.

  2. Vilken peppande historia! :) Jag känner ungefär som henne när det kommer till min mage. Det enda på min kropp som jag inte är nöjd med och vill gå ner mer på. Känns som att det aldrig ger med sig, men det gör det väl till slut.. Efter många om och men ;).

  3. Japp din blogg inspirerar massor, så sug åt dej berömmet, för det är du värd Anna=)
    Jag har en fråga angående plankan…när jag gör den får jag så himla ont i ryggen…vad gör jag för fel tror du?
    Kram Anki

  4. Ellen – ja, du har helt rätt i att det är generna som bestämmer var fettet lämnar oss först. På oss tjejer är det oftast mage, rumpa, lår som inte vill släppa ifrån sig sitt fett. Detta mycket för att vi ska kunna få barn vilket är positivt! :)

    SAN – jag har samma ”problem” med att allt sätter sig på magen. Jag kan vara smal övrigt, men med en liten bula på magen. Det är väl såna gener vi har, du & jag..

    Anki – tack, vad gullig du är! :) Ang. plankan spänner du säkert inte magen tillräckligt. Kanske övningen är för tung för att stå på tå, så du måste kompencera med ryggen? Börja med att stå på knä & verkligen focusera på magen. När det börjar kännas lätt & du har rätt kontakt med magmusklerna, byt och stå på tå så länge du orkar.

    Kram!

  5. Jag håller med om att din blogg är inspirerande och jag kan tänka mig att det finns många därute som blir peppade av att läsa din blogg! Härligt att få kvitto på det genom till exempel brevet ovan.

  6. Tack Karin – och desamma om din blogg som jag själv inspireras mycket av! :)

  7. Du är inspirerande! Och vettig. Det måste vara jätteroligt med sådan uppskattning. Keep up the good work!

  8. Gällande plankan undrar jag om det spelar så stor roll hur länge man står? Jag orkar knappt med en 1 minut, brukar istället köra 30-40 sek x 3ggr typ.

  9. Linda – så länge det är en utmaning för dig är det bra. Om du så delar upp på 3 set eller kör en längre stund spelar ingen roll. Det är den totala tiden som räknas även om det är klart att det är bra att orka stå länge. Låter bra så som du gör – fortsätt så! :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *