Stillasittande – inte bra!

tv_titt

Själv sitter jag sällan i soffan. Hellre då framför datorn för att blogga.. ;)

Forskning visar att för mycket stillasittande ökar risken för bl.a. hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och fetma. Kanske inget nytt, men detta gäller även för oss som tränar. Man bör enligt de nya rönen inte vara inaktiv längre än 3-4 timmar i sträck. Helst ska man upp och röra på sig minst en gång i timmen för att aktivera musklerna.

T.ex. kan en person med ett stillasittande jobb, som tränar 4 ggr/vecka vara mindre häslosam än en som aldrig tränar men som rör sig hela dagarna på jobbet (t.ex. en förskolelärare). Jag känner genast att jag absolut INTE ingår i någon riskgrupp då jag både tränar och rör mig väldigt mycket i jobbet (som PT, instruktör och i receptionen springer man runt hela tiden) och hemma (lagar mat, hänger tvätt, busar med killarna o.s.v.).

Källa: Friskispressen 5 (en mycket innehållsrik träningstidning måste jag säga).

Anna - Trend o träning

Trend o träning är en av Sveriges största träningsbloggar med en skön mix av trender, övningstips, mode, kost och test av nyheter. Du får följa Anna Lissjanis liv med 4 barn och en karriär som frilansande personlig tränare, yogainstruktör, layoutare och illustratör. Ett brinnande träningsintresse, massor av inspiration, humor och allvar du bara inte får missa!

6 Comments

  1. Da er jeg ikke i risikogruppen! Jeg jobber i dagis, instuerer på gymmet på kvelden, og har som deg – unger, hus og mann – aldri arbeidsledig da!

  2. grattis på vår namnsdag..*ler*..
    sitt du i soffan o mys – kan du ju vara värd!!!
    kram

  3. OCh jag hatar mitt stillasittande jobb…. Försöker springa för att hämta vatten eller kissa ut det. Mer än så rör jag ju inte mig på dagarna. DET SUGER som någon skulle ha sagt!!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *